BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Tuesday, August 4, 2009

Hati manusia..

Banyak orang menaruh perhatian yang besar terhadap keadaan jasmani mereka. Apakah terlihat bagus, terdapat luka-luka atau apakah tubuh sedang terasa kurang fit. Mereka lantas bergegas mencari ubat dan penyelesaiannya. Tetapi mereka kurang menaruh perhatian yang lebih terhadap hati.Hati merupakan ibarat raja yang memimpin anggota tubuh untuk melakukan suatu amalan, apakah amalannya itu menjadi baik ataukah menjadi buruk. Sebagaimana disebutkan dalam sebuah hadis, bahawasanya sahabat An-Nu’man bin Basyir mengatakan bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: ”… Ketahuilah bahawasanya di dalam jasad itu ada segumpal daging, apabila ia baik maka baik pulalah seluruh tubuh. Dan apabila ia rosak maka rosak pulalah seluruh tubuh. Ketahuilah (segumpal daging) itu adalah al-qolbu (hati).” (HR. Bukhari dan Muslim).

Oleh kerana itu hendaklah seorang insan berusaha untuk mengenal tentang hati dan hal-hal yang berkaitan dengan hati. Hati dinamakan al-qolbu karena mempunyai sifat dapat berbolak-balik. Seorang penyair masa lalu melantunkan sebuah bait sya’ir:
Tidaklah dinamakan qolbu melainkan kerana berbolak-baliknya dan dapat memalingkan manusia…Tahap demi tahap




Pembagian Hati
Perlu untuk kita ketahui bersama bahawa hati dapat dikelompokkan menjadi tiga jenis iaitu hati yang sihat, hati yang sakit dan hati yang mati.

Hati yang sihat adalah hati yang selamat, iaitu yang membawa seseorang menuju kepada keselamatan di akhirat kelak.
Allah Ta’ala berfirman yang artinya:“Adalah hari yang mana harta dan anak-anak tidak lagi bermanfaat, kecuali orang-orang yang datang kepada Allah dengan hati yang selamat.” (Asy-Syuaraa: 88-89)

Syeikh Abdurrahman bin Nashir As-Sa’di ketika menafsirkan ayat ini, mengatakan, “Hati yang selamat maknanya adalah selamat dari syirik, kejelekan, keragu-raguan, rasa cinta kepada keburukan, dari melakukan kebid’ahan dan dosa.”
Hati yang mati adalah hati yang tidak mengenal siapakah Rabb (Tuhan) nya. Tidak beribadah kepadaNya iaitu dengan menjalankan perintahnya dan tiada pula menghadirkan sesuatu yang dicintai dan diredhaiNya. Baginya yang penting adalah menuruti keinginan hawa nafsu. Hawa nafsu telah menjadi pemimpin dan pengendali baginya. Kebodohan adalah sifatnyaa dan kelalaian adalah biasa baginya. Bergaul dengan orang yang mati hatinya ini adalah penyakit, berteman dengannya adalah racun, dan duduk bersama dalam satu majlis dengan mereka adalah bencana.

Sedangkan hati yang sakit adalah hati yang hidup tetapi mengidap penyakit. Ia cenderung untuk mengikuti unsur yang lebih kuat. Kadang-kadang ia cenderung kepada ‘kehidupan’, namun ia lebih cenderung kepada ‘penyakit’. Padanya terdapat kecintaan, keimanan, keikhlasan, dan tawakal kepada Allah Ta’ala, yang kesemuanya itu merupakan sumber kehidupan. Namun padanya terdapat kecintaan dan ketamakan terhadap syahwat, sifat hasad, sombong dan ujub (berbangga diri), yang merupakan bencana dan sumber kehancuran diri seseorang. Ia berada diantara dua penyeru, iaitu penyeru yang menyeru kepada Allah dan RasulNya, hari akhir dan penyeru yang menyeru kepada kehidupan dunia. Seruan yang disambutnya adalah seruan yang paling dekat dan paling akrab.

Oleh karana itu, kita hendaklah berusaha menjadikan hati kita ke dalam jenis hati yang pertama, yang akan membawa diri kita menuju kepada keselamatan dan kebahagiaan. Dan juga berdoa dengan doa yang sering dipanjatkan oleh nabi yang mulia Muhammad S.A.W yang diriwayatkan dari jalan sahabat Syahr bin Ausyah R.A, “Wahai Dzat Yang Maha membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku di atas agamaMu.” (HR. Tirmidzi, hasan). Dalam riwayat yang lain Rasulullah S.A.W berdoa, “Wahai Allah Dzat Yang Maha mengarahkan hati, arahkanlah hati kami kepada ketaatan kepadamu.” (HR. Muslim)

*Semoga kita dapat mengambil iktibar dari pesanan "hati" ini ^^

4 comments:

Ili Mohd said...

erm..gamba diatas adelah jantung..huhu

Anem Arnamee said...

ekeke.

salam. okke jer perkungsian ni, fiz.
erm...hati -hatilah selalu;p

ibnuajmain said...

oit...ini adalah jantung..hoho

Unknown said...

jantung adalah ini.sama je jantung dengan hati?hati,sihat la cepat.

Related Posts with Thumbnails