BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Monday, August 24, 2009

Kerenah Ramadhan..


Assalamualaikum ;)

Alhamdulillah, hari ini sudah masuk hari ketiga umat Islam berpuasa. Macam-macam adegan dapat kita lihat disekeliling kita, dan juga krenah-krenah manusia berpuasa. Seperti saya, sebagai seorang pelajar, mmg secara reality nya, pasti akan mencari-cari juadah untuk berbuka. Walaupun syaitan telah diikat, namun, nafsu masih ada, mengawal diri kita. Peperangan antara jiwa and nafsu mmg tidak dpt dielakkan. Cuma, diingat kan jangan ada pembaziran kerana membazir itu adalah amalan syaitan. Di bazar Dungun, Terengganu ni, banyak gerai yang menyediakan juadah berbuka, namun, semua mknn sama shj, seperti contoh, kerang bakar, ayam percik, hampir 6 gerai menjual mknn itu. sepatut nye mereka cuba lah jual mknn yang variety, mempelbagaikan juadah berbuka, barulah happening,hehe.

Di malam ketiga trawikh, sy sempat mendengar tazkirah mengenai fadilat bulan Ramadhan. Memang banyak la. Cume yang menarik nya ialah mengenai semangat Coca-Cola. Sy pun hairan mengapa penceramah menggunakan pepatah semangat coca-cola. Rupa-rupanya, pepatah itu ditujukan kepada mereka-mereka yang semangat nya hangat-hangat taik ayam. seperti contoh, 10 malam pertama rajin ke masjid, 10 mlm yang berikut nya sudah sibuk dengan persiapan raya dan 10 mlm yang terakhir masjid lengang kerana masing-masing sudah bersemangat untuk beraya. Ada logik nya disitu. Alhamdulillah, mujur lah persiapan raya sy sebagai seorang pelajar simple, pakaian sudah dibeli,cuma pakaian untuk nenda tersayang masih belum dibeli. Apa-apa pun, sambutan menjelang syawal hendak lah secara berhemah dan tidak keterlaluan dalam berbelanja.

Oh,m sebelum saya terlupa, saya ingin mengucapkan selamat berpuasa buat semua, ingat, jangan ponteng-ponteng puasa ye ;)

P.e.A.c.e!!

ilal' liqa'

3 comments:

aniss pinky said...

hik hik..
kamu pon jgn na ponteng2 pose gak ye..
clas pon same gak taw!
bile mau bbuke sma2?

ema maiziana said...

pewiiiiiiiiiiiiiit~

Hafiz Ajmain said...

no hal la,hahaha. cakap je bile ;p

Related Posts with Thumbnails