BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Tuesday, September 1, 2009

Keutamaan-Keutamaan Bulan Ramadhan

1. Bulan Al-Qur’an

Allah telah menurunkan Kitab-Nya yang mulia sebagai petunjuk bagi umat manusia, ubat penyembuh bagi orang-orang yang beriman, petunjuk kepada jalan yang lurus, penunjuk kepada jalan kebajikan, dan menjadikan Lailatul-Qadar di bulan Ramadlan penuh dengan kebaikan. Allah ta’ala berfirman :

شَهْرُ رَمَضَانَ الّذِيَ أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لّلنّاسِ وَبَيّنَاتٍ مّنَ الْهُدَىَ وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشّهْرَ فَلْيَصُمْهُ

“(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang haq dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu” (QS. Al-Baqarah : 185).

2. Syaitan-syaitan Dibelenggu, Pintu-Pintu Neraka Ditutup, dan Pintu-Pintu Surga Dibuka

Pada bulan yang penuh berakah ini, kejahatan di muka bumi ini menjadi sedikit, karana syaitan-syaitan dibelenggu dengan rantai sehingga mereka tidak boleh melakukan kerosakan terhadap umat manusia sebagaimana mereka melakukannya pada bulan-bulan lain. Kerana kaum muslimin menjadi lebih fokus menjalankan puasa yang merupakan pengekang hawa nafsu, dan juga mereka sibuk membaca Al-Qur’an dan perbagai ibadah yang mampu mendidik sekaligus menyucikan jiwa.

Ditutup pintu Neraka Jahannam dan dibuka pintu-pintu surga kerana banyak amal soleh serta ucapan dan perkataan yang baik dilakukan. Rasulullah bersabda :

إذا جاء رمضان فتحت أبواب الجنة وغلقت أبواب النار وصفدت الشياطين

“Jika bulan Ramadlan tiba, maka pintu-pintu surga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup, dan syaitan-syaitan pun dibelenggu” (HR. Al-Bukhari dan Muslim ).

3. Lailatul-Qadr

Allah telah memilih bulan Ramadhan dikeranakan pada bulan tersebut Al-Qur’an diturunkan. Pada bulan tersebut terdapat Lailatul-Qadar, malam penuh barakah yang lebih baik daripada seribu bulan.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails