BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Sunday, September 6, 2009

Secebis rasa, seenak rasa..

Assalamualaikum wbt.


Bertemu kembali, maaf kerana jarang mengUPDATE blog nih, kesibukan amat membatasi diri ini. Lagipun, seminggu dua ini saya akan sibuk sesibuk nya dengan test dan juga aktivi sempena bulan Ramadhan ini. Sekarang ini kita sudah memasuki 15 Ramadhan, pejam celik, pejam celik, sudah 15 hari kita di arena puasa.. Rase macam baru sehari dua puasa. Tu lah reality nya sekarang, apabila kita sendiri tidak dapat menjangkau ataupun tidak perasan bahawa masa kian cepat berlalu. Banyak masa kita buang dan bazirkan dengan aktiviti yang tidak berfaedah. Lagi-lagi dibulan puasa ini, tidak dinafikan, mmg rase letih, ngantuk dan lapar. Balik-balik kelas lebih rela tidur mennantikan tiba nya waktu berbuka puasa dr mengaji al-quran ataupun beramal ibadah. Alhamdulillah, saya sudah khatam alquran dalam tempoh 15 Ramadhan ini.

Mmg amal ibadah kurang kerana dibatasi waktu sebagai seorang pelajar. Hari khamis yang lepas sya bertekad untuk pulang ke kanmpung halamna berjumpa dengan nenek kesayangan yang tinggal di Pasir Puteh, kelantan. Rase nye sudah 6 bulan tidak pulang,huhu. Padahal tidak lah jauh mana, cuma 3 jam dari Dungun ini. Bertolak dari Dungun sekitar jam 4 ptg dan tiba di Besut dalam pukul 6.45 ptg. Kami berkonvoi 3 buah kereta dan berbuka puasa di Besut, rumah Anis (my classmate). Bersama-sama dengan Ise, Faiz, wana, wawa, wan, izaty,ema, Ain.

Juadah untuk berbuka, aduhai, ayam sambal,nyum2,hehe. Thanks utk mama kerana sediakan juadah yang enak. untuk papa, bukan main seronok mengusik wana (ommey wana,hahaha). Untuk wan, makan tu jangan jadi macam siput ****,hehe. Tapi sunnah Nabi makan lambat2, nk kunyah lebih 30 kali,hehehe ;)

Kemudian nya meneruskan perjalanan ke Bukit Abal, dan tiba dalam pkul 9 lebih. terus bantai tido, penat punye pasal..

***********************************************************************************

Jumaat (4sept)

Ari ni sahur awal, nenek kejut bangun pkul 4.30 pg, adeh, memamng ngantuk xboleh handle. Lauk daging, ikan salai, telur goreng. tak kisah semua tu, yang penting bersahur. Sunat!

Lepas subuh, tido blk, bangun dlm pkul 12 tghr! memang melampau, matahari dah terpacak atas kepala baru bangun, huhu. Selepas solat jumaat, rehat2 sambil menonton tv, nasib baik rumah nenek ada ASTRO, macam-macam ada ;)

Waktu petang, selepas asar, nenek ajak pegi bazar Ramadhan, sewaktu dibazar, terpandang ayam percik putih! Dah lame mengidam, last2, beli,hehe. jangan tak beli. Juadah utnuk berbuka ayam percik, nasi kerabu, ayam kg masak kari, ulam, sayur santan masak lobak.

Sempat jugak menziarahi Tok ngah yang tinggal disebelah rumah nenek and pakcik makcik yang berada dibelakang rumah ;)

Selepas selesai solat isya', trawikh, saya dan adik sy, uda, menunggu Ise kerana dah plan nak gi jalan2 ;). destinasi pertama yang dituju ialah wakaf Che yeah. tujuan utama kluar ni nak beli baju and kasut, estimate dalam aroud RM100 la.

last2, dapat beli kasut je, tu pun berharga RM120, thanks for ISe for the suggestion for the show, like it very much walaupun rase menyesal beli,haha..

Tehan gi jalan-jalan sekitar Kelantan, dan destinasi terakhir adalah di MacDonald. Sebenarnya nak buat suprise utk uda kerana 5 september ni hari lahir die. kebetulan samai sahaja disana, jam menunjukkan pukul 12 tghmlm. Kalau ikutkan hati, mmg nk tumpahkan aiskrim di kepala dia,haha. Kejam2..

*Selamat hari Lahir uda, semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki. Semoga impian dan cita-cita adik tercapai. Abag sentiasa doakan ;)

************************************************************************************
Sabtu 5 sept

Hari ni dah nak balik, hmm, klu xde test ari ahad, mmg dah ponteng kelas bcoz ari isnin cuti nuzul quran,huhu..

Anyway, apa yang disimpulkan disini, dalam kita bersuka ria, ingat lah, bahawa ALLAH sentiasa memerhatikan tindak tanduk kita. Perjalanan kita sebagai manusia, hamba kepada ALLAH, masih lagi panjang.. Waktu hidup mati kita sudah pun ditentu kan cuma, kita boleh ubah sekiranya kita berkeyakinan dan bersemangat untuk berubah. hayati lah bulan Ramadhan ini. Semoga lebih baik dari Ramadhan yang sebelum nya.. Amin


” TIADA HIDUP TANPA KEGAGALAN ,KEKALAHAN , DAN KEJATUHAN…………

AIR SUNGAI MENUJU LAUT MELEWATI JALAN YANG BERLIKU……

BERDIRILAH TEGAK KEMBALI………………………..

JANGAN MEMANDANG KE BELAKANG , MASA LALU TELAH BERLALU………………..

HIDUP BERJALAN TERUS……………………….

5 comments:

Fazilatu Laili Md Yunos said...

"secukup rasa" xde...hehehe..wah...g wakaf che yeah ehh...amacam beli x ape yg akak mintak...hehe..gurau je...dah 6 bulan rupenye x blk umah nenek ye...ish3....cian nenek...hehehe...

dah dpt mkn ape yg di idamkn ye...bagus le..xde le duk mgidam je..
hikhik....

to uda happy bezday....adalah knape tidak tidak curah kn aiskrim itu???hahaaa..mesti sonokkkkk..lalalaa~

aniss pinky said...

hik hik..
puas ati dpt mkn ayam smbal??
2 kali lak tuh mama wat kan tuk kamu..
bkn men mama manje kan kamu ea..haish..
ta ley jdik nih..jeles2!!hahhaa..
nt de mase..jum bkk pose umah lgik..huhu..
papa pun ckp sonok bkk pose rmai2..

juliana jasmine said...

alhamdulillah..
amboi bukan men lg ea.. mkn tu ingat2 lah org yg tdk bernasib baik.. jgn membazir..
bertuahkan ade kwn2 yg susah n senang bersama.. boleh ketawa bersama saat gembira, dan menangis bersama saat bersedih.. hargailah kwn2 kamu itu semua ea.. harap hubungan kalian bkn setakat sini saja... berkekalan sehingga akhir hayat.. Insyallah..

Kalsum said...

Wah, blk jumpe nenek tak ajak pun.. Selamat berpuasa!

Hafiz Ajmain said...

erk? secukup rasa ;), cuma tidak dapat beli apa yang diidam kan ;(

Anis : mesti la puas haty,hehe, dapat jugak makan ayam sambal,nyum2 ;)

Ain : Thanks ;). Smile always!

Related Posts with Thumbnails