BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Friday, June 11, 2010

Jodoh...Rahmat atau Ujian??

Syukur, lepas satu lagi majlis walimah yang aku hadiri.. semoga bahagia dari dunia sampai akhirat.. amin..
Pertemuan * Perkenalan * Jodoh…

“Apabila telah berkahwin seseorang hamba itu, maka dia telah memenuhi separuh dari agamanya. Maka bertaqwalah dia kepada Allah swt pada separuh yang belum disempurnakan lagi..." ~ Dalam hadis riwayat al-Baihaqi ra,

Perkahwinan dan agama…

JODOH… emm.. ia sangat unik dan sangat complicated untuk difikirkan ‘luar dari kotak akal waras’…ada waktu ia tidak mampu difikir terlalu jauh, kerana sebagai manusia yang serba kekurangan, tapi serba berkeinginan. Kita tidak mampu mengagak bagaiama jodoh yang ‘disediakan’ Allah swt buat kita. Yang kita tahu.. kita ingin jodoh itu SESEDAP RASA SECUKUP SELERA kita. Berkajang list ciri- ciri wanita, lelaki pilihan hati.

Dasyatnya semua dalam list tu yang baikkkkkkkkkkk* ( maksudnya banyaklah ni) saje, yang buruk lansung kita tak selitkan. Nak yang sempurnaaaaaaaaa je..yang terkehel atau sengal tak terfikir pun. Nak yang bestttttttttt je. Yang buruk tak terlintas lansung. Semua dalam list adalah ‘MENGIKUT KEHENDAK KITA’. Tak percaya, cuba tanya pengatin waktu dia baru lepas akad., waktu berjalan nak menuju meja makan beradap,. Waktu di pelamin, waktu bersalam dengan tetamu ( ni kes tenguk contoh kat TV lah ni).

Bila ditanya apakah ciri –ciri atau sebab tertariknya sifulan kepada fulana dan sebaliknya, semua yang keluar dari mulut : sebab dia penyayang, sebab dia pandai ambil hati, sebab dia wanita dambaan, sebab dia jejaka idaman, pandai pujuk bila saya merajuk. Semua asbab yang baik dan indah sahaja. Tidak ada seorang pun kata,. Sebab dia kuat makan, sebab dia suka menguap tak tutup mulut, sebab dia kedekut....tak pernah lagi dengar begitu.

Akan tetapi..aturan dan anugerah serta pemberian Allah swt kepada kita tidak lah seperti apa yang kita mahu.. apa yang diberikan atau dianugerahkan Allah itu adalah kerana DIA mahu kita tahu, bahawa dengan perkahwinan itulah kita akan menyempurnakan agama. Bagaimana?

Kerana, dalam perkahwinan atau dalam jodoh kita., Allah akan sediakan keadaan yang berpasang-pasangan , susah dan senang, suka dan duka, bahagia dan derita, berkorban atau mengorbankan. Rela atau terpaksa. Begitulah seterusnya hingga kita sebenarnya akan belajar banyak perkara yang tidak terfikir akal waras, bagaimana sekalipun kita berusaha, jalan akhirnya kita bertawakkal kepada Allah swt jua.

Lalu, bila terjadi sesuatu, atau kalau pun tidak ada apa yang terjadi, dalam perkahwinan, agama adalah keutamaan kita dan pasangan. Mendidik dan terdidiknya diri dan keluarga, dengan agama, memulakan dan menyudahkan sesuatu perkara atau pekerjaan dengan melandaskan agama. Apa pun yang kita usahakan, bagaimana pun yang kita mahu ia terjadi, namun perancangan itu hanya akan diputuskan dan ditentukan Allah swt kesudahannya.


Uniknya jodoh, sering yang kita angan, lain yang kita dapat. Ia terjadi dimana saja, pada siapa saja. Banyak waktu nya kita tidak setuju dan berpuas hati , Itu kita kata, tapi sebenarnya Allah jodohkan kita sungguh cantik, sesuai dan sekufu dengan kita. Cuma kita yang terlepas pandang kerana kita sering tidak meletakkan jodoh pada landasan Agama, sering kita gunakan keingian, perasaan dan emosi sebagai kayu ukur.

Walhal didalam Mushaf, Allah swt telah banyak berfirman mengenai perihal jodoh dan salah satu firman-Nya...

"Dan diantara tanda-tanda kebesaran Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri daripada jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan berasa tenang dan tenteram kepadanya, dan jadikan-Nya diantara kamu perasaan kasih dan sayang..."~ surah Al-Rum : 21

Jadi usah risaukan mengenai jodoh, kerana cepat atau lambat, Insya Allah ia pasti datang,
Allah swt itu Pengasih dan Penyayang. Dia tak akan beratkan hamba-Nya dengan himpitan rasa kecewa, bersalah dan sebagainya. Pada Allah, ada kasih dan sayang. Pada manusia, Allah campakkan rasa yang sama. Kasih dan sayang.. pasti akan ada perkara yang sama demi menyempurnakan kehendak naluri insani itu sendiri.

Tapi jangan putus asa, jika masih belum bertemu jodoh atau dirasakan jodoh itu terlalu lewat hadirnya tidak bermakna Allah itu tak sayangkan kita. Usnuzon (bersangka baik) lah kerana Allah swt mungkin sengaja mahu menguji hamba-Nya yang belum ditemukan jodoh dalam hidup ini untuk mendekati-Nya, taat pada-Nya, ikut kehendak-Nya dan bercinta dengan-Nya sebagaimana cintanya Rabiatul Adawiyah.

Justeru jodoh, bukanlah satu bebanan, bukan juga ujian, tapi satu anugerah untuk kita meraih syurga dunia, untuk dunia juga untuk akhirat dari dunia.

*Psst, mane la jodoh aku nih,hehe =)

Wednesday, June 9, 2010

Secebis Kisah mengenai CINTA


Cerita dan kisah ini hanya rekaan semata-mata. Sekadar perkongsian dari seorang kawan untuk renungan bersama.

..............................................................................................................................................................

Saya telah mengembara ke hujung dunia, mencari CINTA saya. TApi, kali pertama saya bertemu awak, hati saya telah terpaut. Demi tuhan, saya tidak tahu mengapa. Tapi itulah kebenarannya.

Saya telah menolak awak, tapi awak telah mencabar saya dengan kejujuran awak, awak tahu yang awak tidak bertepuk sebelah tangan. Dan awak berjanji saya bukan salah seekor rama-rama perhiasan di dinding kamar tidur awak.

Hanya dengan sebuah renungan, saya telah jatuh tersungkur ke penjuru mata awak. Saya tidak dapat membohongi perasaan saya bahawa saya menyayangi awak. Dan di saat saya menCINTAi awak, saya telah jatuh ke dasar perasaan yang paling dalam. Lemas dan hamper tenggelam di dalam lautan kasih saying, seribu impian dan saya mula terfikir, saya mengembara ke hujung dunia, mencari awak, rupanya awak ada di sisi saya selama ini dan baru saya sedari ketika itu..
Bagai merpati putih, CINTA saya berkelana mencari singgahsana di hati awak. Nyata saya tak menemuinya. Tapi akhirnya, bila awak telah memiliki CINTA saya, awak mencampakkannya jauh ke dasar laut yang tidak mampu saya selam. Di sana awak jugalah yang menyalakan api dan membakar saya dalam diam..

Saya sedih sangat, bila awak kata awak tak tahu apa yang sebenarnya awak cari. Tapi jauh di sudut haty ini saya merasakan awak masih belum cukup dewasa untuk memahami apa itu CINTA dan mungkin tidak akan pernah dewasa atau mungkin juga awak belum pernah benar benar jatuh CINTA pada seseorang. Jadi, selama ini siapa saya di hati awak?
Adakah selama ini awak sebenarnya tidak mencintai saya?

Siapa yang memujuk saya untuk membuka pintu hati?

Siapa yang mengajar saya bahawa CINTA itu memerlukan pengorbanan?

Siapa yang memberitahu saya agar sentiasa jujur pada perasaan sendiri?

AWAK!!

Awak mungkin jenis perempuan yang boleh mencintai ramai LELAKI berkali kali. Tapi saya pula seorang LELAKI yang percaya bahawa dalam hidup saya hanya ada 1 wanita, 1 CINTA dan 1 perkahwinan…

Kita hidup sekali,mati sekali dan menyintai sekali..

Melangkah pergi meninggalkan awak, telah mengambil seluruh kekuatan yang saya ada. Jangan anggap saya tinggalkan awak kerana saya bencikan awak..Jangan..

Bagaimana saya harus bencikan awak, sedangkan setiap hari, saya merindui awak, biarpun pada ketika awak berada di sisi saya. Di setiap saat saya mengingati awak. Seumur hidup ini saya menCINTAi awak..

Awak,

Sebelum saya menghilangkan diri dari dunia awak, saya ingin nyatakan sesuatu yang tak pernah awak tahu. Kalaulah awak bertanya pada saya, sedalam mana saya CINTAkan awak, ini lah jawapan saya :

“Kalau suatu hari awak kehilangan suara, saya akan memberikan suara saya agar awak dapat bersuara semula. Meskipun waktu itu saya akan bisu selamanya….

“dan kalau suatu hari awak kehilangan hati, saya akan memberikan hati saya agar awak dapat hidup selamanya, meskipun waktu itu saya tiada lagi di dunia ini….’

Semuanya untuk awak…

Seseorang telah berkata,

“if you really love someone, then let that person go. If that person is meant for you, than that person will come back to you eventually. But if that person does not, then that person was never meant for you, in the first place’

Awak,

Kerana saya menCINTAi awaklah saya melangkah pergi, demi kebahagiaan awak. Saya doakan supaya suatu hari nanti awak akan temui apa yang awak cari. Supaya suatu hari nanti awak akan memahami apa erti CINTA yang sebenar. Supaya suatu hari nanti, awak akan dapat mengetahui, bagaimana rasanya terlalu menCINTAi seseorang dan semoga awak takkan pernah terlewat untuk menghargainya.

Awak,

Saya percaya pada tuhan yang mempertemukan kita, saya tahu ada hikmahnya di sebalik semua ini dan saya tidak akan pernah mempersoalkannya. Saya juga tak pernah kesal sekurang-kurangnya sepanjang mengenali awak, saya telah bersikap ikhlas dan jujur dengan perasaan saya.

Saya juga percaya, andai benar kita punya jodoh, awak akan kembali pada saya. Itu bukan harapan saya tapi saya ingin belajar untuk pasrah pada ketentuan tuhan dan kalau pun awak takkan pernah kembali pada saya, saya percaya, mungkin itu yang terbaik..

................................................................................................................................................................

Cerita ini hanya rekaan PENULIS semata-mata. Tidak ada kene mengena kepada sesiapa yang hidup mahupun yang meninggal dunia.

http://hafizoren87.blogspot.com/

Monday, June 7, 2010

Blog sudah bersarang...


Acummm!!! (tengah bersin)...oh tidak blog aku dah bersarang..da berabuk...huhuhu...ni tak boleh jadi kena bersihkan balik. Semua ini adalah kerana virus MALAS sudah menimpa blog ini. Takpe tunggu je antibiotik yang baru sudah pun disuntik......tunggu>>>>>

Tuesday, June 1, 2010

Nice to See, Nice to Hold Them..


Big Family of Che Tong


Betapa ramah mesra nye diorang nih


bertegur sapa dengan Che Tong


Usapan manja (awww)

Actually, after my cousin weeding, we go to Bukit Malawati at Kuala Selangor to take some picture. At there, a big family of Che Tong wait for us,hehe. Take a look at the picture. Credit to Mak Su for this pict!

By the way, first time kowt berkenalan dengan family Che Tong nih, species dengan monyet tapi diorang peramah. Yang penting, sediakan makanan buat diorang nih. Paling kurang kacang panjang. kalau you all bagi pisang, confirm kene kerumun habis-habisan sampaikan diorang panjat atas belakang korang (terjadi pada diri aku nih).

bagi yang berkesempatan ke Bukit Malawati tu, mari la berkenal-kenalan dengan diorang semua nih. Comel-comel belaka. Opss, ada kemudahan Trem (kereta api) disediakan, tiket nye dalam RM3 seorang.

Related Posts with Thumbnails