BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Thursday, November 4, 2010

Jangan Mudah Kecewa

Ramai yang kecewa bila menerima kegagalan dalam apa jua yang diceburi, sama ada kerjaya, belajar atau mungkin juga dalam percintaan. Jangan tanya tentang kejayaan atau apa itu kecemerlangan sekiranya anda masih berusaha di di tahap yang biasa. Anda sebenarnya masih hanya berada di takuk lama cuma impian sahaja untuk mencapai kejayaan. Bukan mudah untuk berjaya atau cemerlang. Oleh kerana itulah, anda perlu mengubah kebiasaan yang mungkin anda masih lakukan sekarang.

sad_true

Sifir mudah, bagaimana anda mengharapkan kejayaan pada tahap 100% jika kebiasaannya anda berusaha hanya 50%? Seorang pelajar tidak akan berjaya mendapa 9A sekiranya usaha hanya sekadar untuk lulus sahaja. Begitu juga jika anda sebagai seorang yang berstatus bujang yang hanya kebiasaannya hanya menunggu orang lain datang untuk mengorat dan mengenali anda. Anda mengharapkan pengunjung yang akan mengunjungi blog anda sedangkan kebiasaannya anda hanya menulis idea baru hanya seminggu sekali. Bagaimana anda boleh mengharapkan kejayaan yang hebat sedang daya usaha anda hanya sekadar biasa?

Untuk berjaya, perkara pertama yang mesti dilakukan ialah mengubah kebiasaan yang anda lakukan. Keluar dari kepompong yang melindungi anda. Mengapa tidak mahu keluar sebagai seekor rama-rama yang berwarna-warni. Bukan mudah membina perubahan diri kerana selalunya kebiasaan yang selalu dilakukan lebih besar pengaruhnya pada diri. Setiap keputusan juga akan selalu dilakukan dalam kotak pemikiran yang sering dilakukan tanpa terlintas pun untuk berfikir di luar kebiasaan kita. Jika prinsip ini dapat dipecahkan dalam diri anda, percayalah anda akan dapat menentukan langkah-langkah kejayaan seterusnya untuk diri anda.


NOTA KAKI

*Untuk berjaya, jangan sesekali menyerah kalah :)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails