BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Tuesday, February 28, 2012

Eratkah Ukhuwah Kita?


Bicara soal ukhuwah takkan pernah habis atau takkan pernah jemu diperkatakan oleh setiap orang. Manusia tidak akan hidup dengan tenang sekiranya ukhuwah yang terjalin itu ada keretakan atau ketandusan di mana-mana bahagian. Pasti dihantui dengan pelbagai perasaan yang mengganggu jiwa, bukan?

Memelihara ukhuwah sesama manusia ini bukanlah sesuatu yang mudah bagaikan memelihara ukhuwah dengan haiwan atau tumbuhan. Walaupun adakalanya berukhuwah dengan haiwan dan tumbuhan perlu kepakaran dan sentuhan kasih-sayang. Namun, ukhuwah sesama manusia itu adalah suatu perasaan yang perlu disegarkan setiap hari melalui doa dan juga ingatan dimana kasih-sayang yang hadir dalam jiwa itu perlu dikembalikan kepada ALLAH .

Berbohonglah saya kalau saya katakan ukhuwah saya dengan sebahagian sahabat saya sentiasa tenang. Tidak disapa ombak atau tidak berkocak. Adakalanya ukhuwah akan selalu berbunga-bunga. Tersenyum sendirian. SubhanALLAH. ALLAH juga yang menghadirkan perasaan itu. Namun adakalanya akibat dari diri masing-masing, ukhuwah yang dahulunya mekar berbunga-bunga, bunganya akan layu. Dan bunga itu akan terus layu dan layu sekiranya tiada seorang pun yang mempunyai perasaan belas kasih untuk merawatnya, dan akhirnya bunga tersebut akan mati. Adakah bunga tersebut mempunyai peluang untuk hidup semula? Tanya doktor. Kalau ada pun, mungkin kemekaran bunga tersebut tidak secantik dan seharum dulu. Akan kelihatan perbezaan yang ketara selepas itu.

Ukhuwah Yang Mekar Berbunga
Perkenalan sekejap cuma tapi disertai dengan keikhlasan kerana ALLAH , inshaALLAH akan berasa sudah lama saling mengenali dan saling menyayangi. Itu adalah resepi rahsia terbuka kepada sebuah ukhuwah. Tapi, jangan terlalu gembira dan merasa bahagia.

Ingat-ingat selalu. Syaitan tidak senang duduk apabila melihat dua orang Muslim itu menjalinkan ukhuwah kerana ALLAH. Kerana, dengan ukhuwah yang kuat, akan tercipta sebuah cetusan yang besar!
Sahabat yang baik akan cuba untuk menerima diri sahabatnya dengan seadanya. Sahabat yang baik akan cuba untuk menyukai apa yang sahabatnya suka selagi tidak salah di sisi Islam. Sahabat yang baik akan selalu tersenyum apabila menemui sahabatnya. Sahabat yang baik akan sentiasa menjaga hati sahabatnya. Sahabat yang baik akan sentiasa bersangka baik dalam apa jua keadaan, kerana bersangka baik kepada sahabat itu adalah tingkat yang paling rendah dalam hubungan persahabatan dan tingkat yang paling tinggi adalah melebihkan sahabatnya dalam apa jua keadaan. Dan sahabat yang sangat baik adalah sahabat yang tidak melupakan sahabatnya di dalam doanya kepada Rabbul ‘Izzati. Sentiasa mendoakan kesejahteraan sahabatnya di dunia dan akhirat.

Saya, kalau masuk syurga, saya akan tarik tangan kawan saya walau apapun yang terjadi. Saya, kalau ditakdirkan ALLAH dengan sifat Pengasih-Nya dimasukkan ke neraka, saya takkan menyentuh tangan sahabat saya hatta memandangnya pun saya tidak akan. Kerana saya tahu, sahabat saya akan sedih melihat saya.

Menuturkan ayat ingin berjumpa dengan sahabat-sahabat saya di akhirat kelak, akan membuatkan hati saya menjadi sangat-sangat sebak. Apakah mungkin saya dan mereka bisa ketemu? Ingin menjadi jiran mereka di syurga. Apakah saya mampu?

Mekarnya ukhuwah sesama manusia itu adalah mekarnya dan berbunganya ukhuwah dan kasih-sayang yang kita serahkan kepada ALLAH. Jika hubungan dengan ALLAH sudah retak, apakah hubungan sesama manusia akan menjadi sangat manis? Adakalanya, ALLAH mungkin datangkan dugaan kepada sebuah persahabatan untuk melihat sejauh mana ukhuwah yang dimaksudkan kerana ALLAH.

Dalam ujian itu, ada yang berjaya. Tidak kurang juga yang kecundang. Dan saya, tidak mahu menjadi golongan yang kecundang dalam persahabatan.

NOTA KAKI
Eratkah UKHUWAH mantapkan FIKRAH! 

Friday, February 24, 2012

New Born


Alhamdulillah, tanggal 23 Februari 2012, jam 11.35 malam, lahirlah seorang puteri seberat 3.15kg.

Aku sudah bergelar seorang ayah! Syukur alhamdulillah! Segala puji bagi-Mu Ya ALLAH.

Semoga kelahiran puteri ini akan menceriakan lagi kehidupan kami.

Amin!

Monday, February 20, 2012

Sabar Itu Separuh Daripada Iman


Pernah rasa perkara malang berlaku berturut-turut dalam hidup?
Segala yang berlaku berada di luar kawalan, memang nasib tidak menyebelahi diri. Mesti terasa kecewa dan marah. Apa yang diusahakan semacam sia-sia, tentunya semangat hilang.

Tapi jika nak kecewa, nak kecewa dengan apa?Kecewa dengan qadha qadar?
Tapi jika nak marah, nak marah pada siapa?Marah pada Dia yang mengaturkan segalanya?

Astaghfirullah, moga diampunkan apa yang terlintas dihati.

Tuhanku,
Aku pohon padaMu akan kekuatan supaya diri sentiasa sabar.
Aku pohon padaMu akan keyakinan terhadap ketentuanMu.

"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang yang apabila mereka ditimpa musibah, mereka mangucapkan "Innalillahi wa innaa ilaihi raaji'uun". Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk"
 Al Baqarah (155-157)


NOTA KAKI
Semua yang datang tu ujian dari yang Maha Esa..

Wednesday, February 15, 2012

Love Is B.L.I.N.D


“Cinta membuat kita buta..
Membuat kita tak buta melihat kenyataan yang sesungguhnya..”

“Kerana Cinta, apapun apa yang terjadi..
Seseorang mungkin bunuh diri kerana cintanya ditolak…
Seseorang mungkin menjadi gila kerana ditinggal orang yang dicintainya..
Seseorang mungkin meninggalkan semua yang dimilikinya demi orang yang dicintainya..
Seseorang mungkin menjadi penjahat demi orang yang dicintainya..”

“Kerana cinta itu buta..
Seorang yang cantik rupawan mungkin jatuh cinta pada seorang yang buruk rupa..
Seorang yang kaya raya mungkin jatuh cinta pada seorang yang miskin..
Seorang yang pintar mungkin jatuh cinta pada seorang yang bodoh..”

“Cinta itu buta..
Kerananya cinta mungkin datang kepada siapa saja…”

“Cinta itu buta..
Dan disitulah letak indahnya cinta”..

Indahnya cinta pabila kita tidak memandang paras rupa. Seperti aku, hanya memandang hati dan budi yang boleh menerima aku seadanya dan mencalit kecacatan yang ada pada aku dalam dirinya. Orang kata cinta itu buta kerana cinta itu tidak bermata. Tetapi mata cinta letaknya di hati.


NOTA KAKI
Ceh, mainan perasaan je kot :)

Sunday, February 12, 2012

Tentang Persahabatan..


Buat teman-teman yang dikasihi sekalian..

Tiada mutiara sebening cinta..
Tiada sutra sehalus kasih sayang..
Tiada embun sesuci ketelusan hati..
Dan tiada hubungan seindah persahabatan..

Sahabat bukan
MATEMATIKA yang dapat dihitung nilainya..
EKONOMI yang mengharapkan materi..

TETAPI.. Sahabat adalah SEJARAH yang dapat dikenang sepanjang masa..



NOTA KAKI
Sahabat selamanya :)

Thursday, February 9, 2012

Suami-Isteri : Jenis-Jenis Ciuman


Wah panas tajuk bukan.. Takpe sekali sekala. Ini entri2 bagi Suami Isteri sahaja.. Lain pada tu..kalau nak baca sekadar untuk makluman dan sila abaikan jangan plak buat sesi test mengetest ye... Haremmm...

Apakah tanda di sebalik mencium isteri anda? Tahukah anda di sebaliknya ada tersirat rahsia? Ya! Apakah rahsia disebalik sebuah ciuman? Kalau si lelaki atau pun wanita dilihat sedang mencium manja seorang kanak-kanak kecil yang comel, ia boleh dilihat sebagai tanda kasih dan minatnya terhadap si kecil itu. Ia suatu petanda sayang dan prihatinnya terhadap kanak-kanak itu. tetapi bila suami mencium atau mengucupi wanita, apakah tanda dan rahsia disebaliknya?

Ciuman atau kucupan pada tangan - Jika seseorang lelaki mencium belakang tangan anda, itu tandanya si dia menyanjung dan menghormati anda. Lelaki atau sesiapa sahaja yang bersopan akan mengucup orang yang dihormati dan disanjunginya pada bahagian belakang tangan orang yang berkenaan. Ini biasanya dilakukan oleh seorang anak terhadap ibu bapanya, seorang bawahan ke atas atasannya, seorang murid terhadap gurunya dan seterusnya

Jarang berlaku seorang lelaki mengucup tangan pasangan wanitanya apatah lagi seorang suami kepada isterinya. Jika berlaku juga sedemikian itu menandakan si lelaki berkenaan benar benar menyanjungi dan menghormati wanita tersebut sebagai seorang yang istimewa dalam hidupnya.

Ciuman di dahi - selalu juga kita saksikan seorang lelaki mencium pasangan wanitanya di dahi. Apa tandanya? Jika anda pernah dihadiahkan sebuah kucupan di dahi, itu tandanya dia begitu kasih terhadap anda. dan kasihnya begitu kudus. Anda dapat berasakan getaran kasihnya..

Ciuman sayang - Jika pasangan anda mengucup di pipi, itu tandanya si dia sayang pada anda. Malah jika anda sedang marah dan tiba-tiba mencium pipi anda, maknanya dia tetap sayang anda walau apa pun yang sedang terjadi. Malah ciuman sayang dipipi sering dihadiahkan oleh sang suami kepada isteri dalam suasana gurau senda dan ceria. Begitu juga apabila suami baru pulang kerja atau berjalan jauh, satu ciuman di pipi menandakan dia sayangkan anda, rindukan anda dan cintanya pada anda terus bersemi.

Ciuman Cinta - saat anda berdiri, tiba2 suami anda datang sambil memegang kedua pangkal lengan anda, lalu anda dan dia saling berhadapan sehingga wajah anda bertembung dengan wajahnya. Lalu sebuah kucupan hinggap di bibir anda. Itu tandanya sebuah ciuman cinta sedang ditebarkan. Anda tetap menyintainya, bahkan kian hangat sehangat ciuman tersebut.

Kucupan dari Belakang - Pernah tak anda dikejutkan oleg suami anda dengan kucupan dari arah belakang? contohnya sedang sibuk mencuci pinggan, tiba2 pasangan anda menerpa dari arah belakang dan mengucup tengkuk dan pipi anda. Ini menunjukkan betapa pasangan anda begitu geram terhadap anda.. (buat semua isteri rajin2 lah basuh pinggan mana tahu dapat kucupan dr belakang..)

Kucupan lutut - hah! betapalah lelaki ini rebah ke kaki anda. Benar jika anda terjumpa lelaki yang sanggup mencium lutut anda, biarpun beralaskan pakaian, itu tandanya sudah teruk benar minatnya terhadap anda. dalam hal ini mudah pula anda mengambil kesempatan kerana dia sanggup lakukan apa sahaja kemahuan anda.

Ciuman di hujung kaki - Ia amat jarang dilakukan oleh kebanyakan dari kita melainkan dalam sesetengah budaya dan adat resam India. Jika ada juga lelaki diluar sana melakukannya, ia kira sudah luar biasa. Perlakuan ciuman di hujung kaki seolah2 si lelaki berkenaan sudah terlalu merendah diri dan terlampau memuja anda. anda boleh menganggap si dia boleh diperlakukan apa saja oleh anda tp tengoklah juga.

Lelaki pandai berlakun dan mungkin ia cuma melakonkan saja untuk mendapat perhatian anda apapun kucupan sedemikian tidak seharusnya dilakukan.


NOTA KAKI
Amaran, hanya untuk pasangan suami isteri sahaja ye :)

Monday, February 6, 2012

Duhai Jiwa...




Duhai jiwa....
sakitmu itu kerana hati yg berpenyakit,
resahnya itu kerana hati tertutup,
Bertambah parah lagi,
bila hati mengeras dan membatu,
lalu ia terkunci mati,

Aduhai hati....
setinggi manekah egomu itu?
sedangkan Allah sering menyapamu,
sentiasa mengintaimu,
berkali-kali....

Dan di saat kau menoleh,
janganlah kau berpaling semula.
Sambutlah sapaan istimewa itu,
genggam ia....
buat selama-lamanya!

Duhai hati,
tidakkah kau meyakini
Allah itu maha pemaaf?
Tidakkah kau sedar,
setiap lintasanmu itu didengariNya?

Maka,
bagi jiwa yang selalu menyesali,
segeralah mencari keampunan,
dan kejarlah syurga,
yang luasnya,
seluas langit dan bumi...

dan di sana nanti.
dengan jiwa yang tenang,
kau kan temui dengan
Sang Pemilik Hati....



NOTA KAKI
Bila hati sudah dimiliki, sayangilah sampai bila-bila :)

Thursday, February 2, 2012

Akal Untuk Berfikir

Aku senang menulis disini kerana aku percaya yang membaca ni terdiri daripada orang-orang bijak, boleh berfikir di luar kotak dan bukannya jenisan manusia yang hidup dalam terlalu berpandukan sesuatu. Pendek akal, bak kata para si tua.


Jangan berpaksikan diri pada satu tapak statik, tak ke mana pun. Memang hidup kita perlukan panduan yang benar sahihnya. Maksud aku disini adalah, pembaca yang baik adalah pembaca yang membaca untuk dijadikan sebagai panduan tetapi tetap menggunakan akal fikiran bagi menafsir apa segala yang dibaca.


Macam kau baca kisah agama lain dan betapa dia bahagia dengan agama yang dianutinya. Sebagai pembaca yang bijak, bukannya kau seharusnya terus memurtadkan agama sendiri dan menganuti tersebut. Tidak tidak. Kita tak boleh jadi pembaca yang bodoh yang menerima segala pakai apa yang dibaca.


Media atau segala bahan bacaan sekarang harus difikir luas dari segala aspek kerana serangan minda berlaku dimana-mana. Yang jenis membaca dengan pendek akal, akan terus menerima secara bulat-bulat apa yang dibaca. Yang berfikir panjang, akan dapaat memikir baik buruk sesuatu artikulasi yang dibaca dan memikirkan patutkah dicontohi atau sekadar dijadikan tak lebih daripada bahan bacaan biasa.


Aku menyampah orang yang menyalahkan media massa, media eletronik atau segala bentuk media atau hiburan sebagai suatu sebab kenapa terjadi pelbagai masalah sosial di zaman kini. Misalnya zaman sekarang iaitu gejala sosial yang berlaku menyalahkan filem-filem dan drama-drama zaman sekarang yang terlampau dan mempengaruhi minda anak remaja, padahal pada inti dalamannnya harus disalahkan pada individu yang tidak mengguna pakai secara baik akal fikiran Tuhan bagi. Kau tengok orang berzina, kau pun nak berzina, tak ke bodoh tu? Kau tengok orang minum arak, kau pun nak turut serta merasa, tak bodoh ke?


Kau tengok filem sekarang banyak cerita tentang rempit dan pergaulan bebas semua dan kau menyalahkan filem itu sebagai suatu punca anak kau merempit dan anak kau bergaul bebas? Anak sendiri pendek akal tak nak disalahkan pulak?


Kau tengok surat khabar dan tv semuanya menyalahkan pihak pembangkang dan kau mempercayai bulat-bulat semua itu? Tidak. Gunakan akal fikiran. Itulah yang aku katakan tadi, berfikir di luar kotak. Kalau tengok tv sekarang kita boleh nampak coraknya dimana pihak pembangkang disalah bulat-bulat tanpa diberi ruang untuk penjelasan dan pihak atasan diberikan ruang untuk mengatakan sesuatu tentang pembangkang. Keadilan yang saksama dah lama hilang. Pupus sudah.


Ada otak akal fikiran, fikir. Jangan kerana kebodohan diri, aku menyalahkan apa yang ada sekarang. Fitnah-fitnah yang kau baca di internet di facebook segala bagai, perlu ke dipercayai bulat-bulat? Ada akal, fikir. Ja la ngan jadi manusia rendah mentaliti.


Kita tak perlu meramaikan lagi manusia sontot akal, mentaliti tahap bawahan yang akan membawa hujanan manusia-manusia yang tah pape. Bijak bukan pada ijazah master phd yang diperolehi tapi pada pengetahuan luaran yang biasa-biasa tetapi diguna pakai pada tahap maksima oleh kita. Kau professor yang bijak cendiakawan, tapi untuk memasang skru meja pun kau tak boleh, buat apa?


NOTA KAKI

Renung-renungkan dan selamat berfikir.

Related Posts with Thumbnails