BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Friday, March 9, 2012

Kemanisan IMAN


Manisnya iman bukan terletak pada bibir, manisnya iman bukan terletak pada kata-kata, manisnya iman hanya dapat dirasa oleh hamba Allah yang benar-benar ikhlas didalam beramal dan beribadah mengharap keredhaannya.
Manisnya iman adalah sukar untuk diungkap dengan kata-kata, malah hanya empunya diri yang benar-benar ikhlas dapat merasai kurniaan Allah yang maha hebat itu. Andai manusia dapat merasai kelazatan nikmat manisnya iman itu, nescaya dunia dan segala isinya tidak mampu untuk menggoyahkan kecintaan seorang hamba kepada tuhannya.
Ya Allah aku mohon dikau golongkan aku dikalangan hamba-hambamu yang dapat merasai manisnya iman, betapa air mataku menjadi saksi akan rasa kesyukuranku terhadap nikmat mu yang maha agung itu, adakah munkin aku dianugerahkan rasa itu,? lantaran diri ini penuh dengan kejijikan dosa yang aku lakukan saban hari dan waktu.

Tuhanku, hambamu amat menagih kasih sayang dan rahmat darimu, cukuplah dengan kasih sayang darimu sebagai obor penguat semangat juangku. Betapa aku tidak mampu untuk mengharapkan kasih sayang seorang hamba tatkala dikau membuka seluas-luas rahmat dan kasih sayangmu.
Tetapkanlah hatiku diatas jalan agamamu, istiqamahkanlah diriku dalam menyelusuri onak dan duri perjuangan menegakkan agamamu. Janganlah engkau membiarkan masaku tersia-sia dek keseronokkan dunia yang sementara, sehingga mengabaikan balasan syurga yang kekal untuk selamanya.
Pada mu Ya Allah tempat pergantungan hidupku, tempat sebaik-baiknya untuk aku merasakan kebahagiaan dan kekuatan, sungguh ku menyedari akan kelemahan makhluk yang kau ciptakan, mana munkin mereka mampu untuk memberi kebahagiaan hakiki yang aku cari selama ini, mana munkin mereka mampu untuk menyelamatkan diriku dari azab nerakamu yang amat dahsyat.
Mudah-mudahan rintihan hambamu di malam yang gelap dan sayu ini menjadi bukti betapa aku mendambakan kurniaan manisnya iman daripadamu, ameen.

NOTA KAKI
Keimanan seseorang itu tidak dapat diukur dengan mata kasar :)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails