BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Thursday, May 17, 2012

Agama, Satu Paksaankah?


"Tiada paksaan dalam agama."

Rasanya selalu kita dengar ayat seperti itu. Mungkin rujukan bagi yang mengatakan adalah surah Al-Baqarah ayat 256,

"Tiada paksaan dalam beragama. Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat dan tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui."

Tapi tafsir sebenar untuk bahagian awal ayat di atas adalah;

"Tiada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam)....."

Pendapat saya,
Sememangnya bila diajak untuk melakukan sedikit amalan yang baik, ada yang akan kata "Kalau tidak ikhlas tak guna". Bagi saya, paksa diri dahulu untuk lakukan kebaikan, ikhlas itu akan datang nanti. Mungkin pada mulanya sukar dan tak ikhlas, tapi bila dah menjadi kebiasaan kita akan rasa sayang untuk meninggalkan. Biarkan amalan baik itu menjadi tabiat dan Insyaallah keikhlasan itu akan datang. Saya bagi contoh; Rasullullah s.a.w bersabda:

"Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan solat pada umur 7 tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan solat pada umur 10 tahun dan asingkanlah tempat tidur antara mereka (lelaki dan perempuan)."
Hadis riwayat Abu Daud

Ini membuktikan dalam mendidik diri untuk memulakan sesuatu kita perlukan sedikit paksaan, kalau tidak sampai bila pun takkan berlaku. Bukan?


NOTA KAKI
Agama bukan satu paksaan / tiada paksaan dalam agama :)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails