BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Thursday, May 10, 2012

Halal or Haram Ber"couple" nih? (Part 2)

Haram Couple
Sebut pasal "couple" itu haram, dijatuhkan hukumnya haram kerana melibatkan zina.

"Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu perbuatan yang keji dan jalan yang buruk."
Al-Isra : 32

Zina disini bukan sahaja melibatkan hubungan intim antara lelaki dan perempuan tetapi juga zina-zina kecil yang lain. Contohnya zina mata, zina lidah, zina tangan, zina kaki dan lain-lain. Zina kecil ini bermaksud perbuatan-perbuatan yang mana dilakukan boleh mengarah kepada zina; tidak menjaga pandangan, lidah yang bermain dengan kata-kata yang menggoda, tangan dan kaki yang lincah melakukan aksi ringan. Malah walaupun itu semua dielakkan, masih ada lagi zina hati yang mana ramai menafsirkan bahawa zina hati itu berlaku bila kita asyik memikirkan pasangan yang ajnabi (bukan mahram) yang tidak halal bagi kita.

Zina Hati
Apakah betul teringatkan orang yang disukai/dicintai itu zina hati? Ada pendapat mengatakan zina hati itu adalah disertai dengan fikiran bernafsu. Ini berdasarkan Sabda Rasulullah S.A.W,

"Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat berlaku ke atas anak-anak Adam, zina mata adalah pandangan, zina lidah adalah ucapan, nafsu mengharap dan berkeinginan, dan kemaluan mengiyakan dan atau mendustakannya."
Hadis  riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud

Dalam hadis yang lain dalam riwayat Imam Muslim yang membawa maksud serupa, digantikan istilah nafsu itu dengan zina hati. Maka diertikan bahawa zina hati itu adalah nafsu untuk melakukan sesuatu yang haram.

Itu sahaja hujah yang ingin disampaikan tentang bagaimana "couple" itu boleh menjadi haram.

NOTA KAKI
Perh, susah-susah, Couple Selepas Nikah jela ea :)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails