BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Saturday, February 9, 2013

Bantulah Walaupun Sekadar Senyuman




Senyuman boleh meringankan duka dihati. Percaya tidak? Saya percaya. Senyuman yang lahir ikhlas dari hati boleh memancarkan sinar ketenangan kepada sesiapa yang melihatnya. Boleh jadi ia akan mengubati jiwa yang lara.

Sebab itu banyak saranan cuba untuk senyum apabila hati sedang suram.


Susahkah untuk senyum? Tidak. Anda cuma perlu senyum. Senyumlah dengan bahagia. Saya suka untuk bertemu dengan orang yang pemurah senyuman. Namun tidak bererti saya kurang senang pada orang yang tidak selalu senyum. Kita melihat pada keadaanlah.


Senyumlah Pada Orang Lain
Orang lain yang saya maksudkan adalah orang yang mungkin hatinya dirundung pilu. Hidup mereka yang menghadapi ujian dari ALLAH. Kadang kala, cukup sebuah senyuman itu sebagai pendengar yang baik kepada mereka. Tidak perlu bertanya itu dan ini. Yang penting, anda senyum seikhlas hati. Maka dengan izin, senyuman itu meringankan duka orang lain.

Saya jadi teringat akan sebuah hadith yang mengatakan setiap kali Baginda SAW senyum, maka gigi geraham Baginda akan kelihatan. MashaAllah. Hati rindu kepada Rasulullah. Bertuah manusia yang dapat melihat senyum dan tawa Baginda SAW dihari kemudian kelak.

Ada yang mudah senyum. Ada yang tidak. Anda yang mana? Hehe.

Senyumanmu itu Berharga
Kenapa saya katakan berharga? Sebab dengan hanya sebuah senyuman yang ikhlas kepada orang lain, maka anda sudah membuat amalan yang mendatangkan pahala. Tidak percaya? Baca hadis ini,

Daripada Abu Dzar al-Ghifari r.a, Rasulullah SAW bersabda :

“Kamu senyum kepada saudaramu adalah sedekah, kamu melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar adalah sedekah, kamu menunjuki seseorang yang sesat adalah sedekah dan kamu membuang batu, duri dan tulang dari jalan adalah sedekah.” – Hadis Riwayat Imam Bukhari

MashaAllah! ALLAH Maha Pemurah! Manusia saja yang tidak pandai merebut peluang yang telah ALLAH berikan. Semuanya sudah terbentang, mahu tidak mahu saja manusia itu lakukannya.

Saya yakin, senyuman itu salah satu ubat yang mujarab yang didatangkan oleh ALLAH dan dizahirkan pula oleh manusia dalam kehidupan.

Sahabat, maka rajin-rajinkanlah untuk senyum seindah suria!

Entri yang agak nakal dimalam hari. Semoga semuanya terus tersenyum, senyum dan senyum. Belum terlambat untuk melatih bibir untuk lebih mudah mengukir senyuman kepada orang lain.

NOTA KAKI
Tetapi senyum kepada berlainan jantina itu, harus juga ada hati-hatinya. Sengih.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails