BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Wednesday, December 26, 2012

Selamat Ulang Tahun Perkahwinan


*Credit to dilabangi aka Mak Su for the pict :)
Entri khas ini aku tujukan buat isteriku yang tercinta, Hafizah.. sempena hari anniversary kita yang kedua ini abg ucapkan Happy Anniversary buat syg.. Semoga mahligai yang kita bina genap dua tahun ini akan berkekalan sampai ke Syurga.. amin.
Andai kata sepanjang  dua tahun abg menjadi suamimu ada menyinggung atau menyentuh hati dan perasaan sayang abg memohon seribu kemaafan.. Bak kata P.Ramlee "Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri"...

Erm, perkataan "abg" ni mcm geli-geli je bcoz we all selalu panggil "I" & "U" je,hihi
Sedar tak sedar dah dua tahun dah kami kahwin. Cepatnya masa berlalu. Rasa macam baru lagi kami kelam-kabut buat persiapan – pergi kursus kahwin, tempah kad, buat costing kenduri, perah otak macamana nak tampung belanja kahwin, striking out to-do list, watching the timeline anxiously.
Pada yang dah kahwin, tentu faham betapa  banyaknya dugaan nak kahwin kan? Haha. Tapi pada aku, semua cabaran itu lebih daripada berbaloi. Kerana Allah menghadiahkan aku seorang isteri yang baik untuk melengkapkan segala kekuranganku. Alhamdulillah.
Hannah Nasuha a.k.a Ain sebaik sahaja kluar dari wad :)
23 Februari 2012, disambut dengan Hannah Nasuha yang semakin terserlah sifat ‘peramah’ nya, disambut dengan rumah yang sudah mula ada kelengkapan serba sedikit (kalau tak dulu macam dewan kosong lapang je!), kereta yang dah ada calar sana-sini, dan tak lupa dengan rahmat kasih sayang tuhan yang sentiasa melimpah-ruah tanpa henti. Alhamdulillah.
Untuk second anniversary ni, tiada yang special pun dalam perancangan. Memang tarikh penting yang lain juga selalunya pun begitu. Cukup sekadar ucapan dan doa. Aku bukanlah lelaki romantik yang menghantar bunga, menulis kad, apatah lagi membuat surprise party.
Bagiku romantic itu adalah apabila suami menolong isteri membasuh pinggan, mengemas dapur, menjemur baju, melipat kain, mengemop rumah, membasuh bilik air, ya, itu definisi romantikku. Bukanlah bermaksud aku ni rajin sangat. Tapi paksa juga diri membantu mana yang boleh. Kenapa aku kata membantu isteri itu lebih romantic daripada membelikan bunga? Cuba fikirkan, rumahtangga siapa yang paling ideal? Yang boleh dijadikan contoh?
Yang terbaik tentulah rumahtangga rasulullah s.a.w.! Dan bagaimana kehidupan rasulullah dengan isteri? Sebagai seorang ketua kerajaan yang hebat, panglima perang yang tersohor, baginda tidak kekok langsung membantu isteri membuat kerja-kerja rumah. Tidak seperti yang digambarkan di dalam filem, kehidupan rumahtangga rasulullah juga disulami rajuk dan cemburu dalam ketawa. Bukannya tidak pernah berselisih pendapat, namun cara penyelesaian itu yang menjadi pemanisnya.
Jadi, bukan hanya berkahwin empat sahaja ‘sunnah nabi’. Menolong isteri juga adalah sunnah ya para suami. Dapat pahala! :)
Tahu tak, kenapa bila nak berkahwin, orang akan kata baguslah nak mendirikan masjid.
Pernah terfikir tak, kenapa masjid?
Sebab, di masjid orang bersolat, membaca quran, berzikir, ada tazkirah, ada usrah, semua aktiviti untuk mengingati Allah. Bagaimana dengan rumahtangga kita pula? Adakakah seperti masjid yang sentiasa meriah dengan ibadah? Atau seperti kubur yang sepi daripada amal kerana penghuninya ‘telah mati’?
Immediate gift yang kita akan dapat selepas berkahwin, adalah Sakinah. Ketenangan. Tak percaya, cuba tanya pasangan yang baru berkahwin. Rasa tenanggg sangat hati. Betul tak?
Kemudia datang pula perasaan kasih sayang antara suami dan isteri. Dan bila disemai dan dibaja, akhirnya dapatlah Rahmah (belas ihsan).
Semua ni ada terangkum dalam sepotong ayat yang menjadi kegemaran pasangan pengantin untuk diselitkan di dalam kad kahwin,
Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri supaya kamu lebih cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan di antara kamu kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.
Surah Ar-Ruum, ayat 21.
Some might say, alah, setakat baru dua tahun berkahwin, dah mula nak bagi ceramah kat orang! Hehe. Benar. Usia perkahwinan saya baru dua tahun jagung. Apalah sangat kalau nak dibandingkan dengan usia perkahwinan orang lain yang lebih berpengalaman.
Tapi rasanya tak salah untuk kita saling ingat-mengingatkan. Sebab fitrah manusia ni memang mudah lalai. Baru je tadi duduk dalam masjid dengar kuliah maghrib, keluar je masjid, tak berkelip mata tengok perempuan. Sebab tu kita perlu sentiasa diingatkan. Walaupun perkara sama yang diulang-ulang.
Kita bercakap yang baik-baik ni, bukanlah bermakna kita ni baik. Tidak. Tapi, sekurang-kurangnya kita dah elak daripada bercakap perkara-perkara yang tidak baik. Setuju? :)
Eh, nak cakap pasal anniversary ni tadi. :p
Buat isteriku, tahniah kerana ‘bertugas’ dengan cemerlang sebagai seorang isteri dan ibu. Terima kasih kerana sabar melayani kerenah daddy dan Ain. Kami beruntung kerana mempunyai pengurus yang baik seperti mummy.
Ain now, 10 months already :)
Saya tahu, ramai ibu-ibu di luar sana yang melakukan perkara yang sama. Tahniah! Dan percayalah, kami golongan suami, walaupun ada antara kami yang sukar menzahirkan ucapan terima kasih, sebenarnya amat-amat menghargai susah payah anda. Semoga Allah membalas anda dengan balasan yang lebih baik. Amin.
Pada yang dah berkahwin tapi belum dikurniakan rezeki anak lagi, fikir kembali. Jujurnya, anda sanggup tak nak bangun awal pagi untuk sediakan segala macam keperluan anak daripada makanan sehinggalah beg pakaian? Sanggup tak nak bangun malam memujuk anak yang kadang-kadang menangis tanpa sebab? Bolehkah anda sabar dengan tidur yang sekejap-sekejap terganggu kerana rengekan anak di tengah malam?
Kalau jauh di lubuk hati anda mengatakan tidak, mungkin, sebab itulah Allah tangguhkan dulu rezeki yang satu ini. Kerana mungkin dalam pengetahuan Yang Maha Bijaksana, anda belum bersedia dan belum mampu nak mengharungi semua itu. Bahkan kalau diberikan juga, mungkin akan menyebabkan lebih banyak keburukan dan mengundang dosa. Itulah bukti sayangnya tuhan pada hambaNya. Tak mau kita ni buat dosa sebab kelemahan kita.
Suka kacau time Ain tengah tido :)
Allah saja yang tahu betapa aku bahagia dengan hadiah yang bernama isteri. Walaubagaimanapun, mustahil untuk hadiah lebih dibesarkan daripada ‘si pemberi’. Begitulah cinta. Ada turutannya. Pertama, Allah. Kedua Rasul. Ketiga suami (ibu untuk lelaki). Jika dilanggar turutan ini, nescaya menempah bencana.
Mana mungkin cinta pada makhluk mengatasi cinta pada Pencipta. Manusia ini hatinya sentiasa berbolak-balik. Sesaat gembira, sesaat boleh bertukar duka. Hari ini kita sayang, esok mungkin bergoyang. Itulah cinta manusia.
Tapi cinta Allah, cinta yang kekal. Bila Allah dan nabiNya di atas, cinta yang lain akan sempurna dengan sendirinya. Aku mencintai kamu kerana Allah. Kerana kamu akan menjadi pembantu ku dalam mencari redha Allah. Bila cinta kerana Allah, yang salah akan mengaku tanpa disuruh, yang benar akan memaafkan tanpa mengeluh.
Ya Tuhanku, jadikanlah aku, serta zuriatku, orang yang tetap (istiqamah) mendirikan solat. 
Surah Ibrahim, ayat 40.
Wanita tetaplah wanita. Tak mungkin kita dapat mengubah fitrahnya. Sedangkan Saidina Umar yang ditakuti syaitan pun rela menadah telinga mendengar leteran isteri, kenapa tak boleh kita? Pesannya pada para suami,
Bersabarlah, kerana sesungguhnya isteri telah banyak membantu kita. Dia yang menyelamatkan kita daripada amukan nafsu, dia yang membantu menjaga anak-anak kita, dia yang membantu menjaga makan minum kita, dia yang mencuci kain baju kita, dia yang membantu membersihkan rumah kita. Lalu apa salahnya kita bersabar dengan kerenah mereka?
Untuk para isteri, ingatlah sabda nabi s.a.w,
Mahukah aku beritahukan sesuatu yang dapat dijadikan sebagai harta simpanan seseorang?
Iaitulah isteri yang solehah. Jika seorang suami memandangnya, dia membuatnya gembira. Jika dia memerintahkannya, dia mematuhi. Dan jika dia pergi, maka dia akan selalu menjaganya.
Para suami tentu dapat merasakan betapa pentingnya peranan seorang isteri, kan? Jangan kata kehilangan, sekadar berjauhan sebentar pun sudah terasa susahnya. Bila stress, hati tak tenang, jantung berdegup kencang, pasti lega bila mendapat pelukan isteri. Ajaib sungguh. Semacam anesthetics yang dapat membuatkan tidur menjadi lebih nyenyak.
Dan untuk itu, hayatilah bait-bait ini duhai Permaisuri Hatiku.
Di antara kekasih pilihan di hati
Punyai budi penghias diri
Wajahnya lembut biasan perkerti yang tinggi
Indahnya perhiasan dunia
Di antara diriku juga dirimu
Hanya mengharap cinta yang satu
Ku binakan mahligai impianmu
Oh sayang, ikhlaskanlah hatimu
Malumu bernilai
Katamu berhikmah
Hatimu tulus suci dan murni
Hanya diri yang halal
Engkau serahkan segala
Untuk mencari redha Illahi
Benarlah cinta buta melalaikan
Tanpa memikirkan batas syariatnya
Semuanya itu hanya ujian didunia
Ia adalah mahar untuk kita ke syurga
Kau Permaisuri di hatiku
Di dunia ini engkau penghibur
Menjunjung kasih amanah Ilahi
Ku pasti akan terus menyayangi
Terima kasih ucapan ku beri
Kau hadiahkan ku cahaya hati
Ku pimpin tanganmu oh kasih meniti hari
Semoga kita dapat bersama
Sampai kepadaNya di syurga sana
Tuhan kekalkanlah
Permaisuri hatiku
Untuk menemaniku dalam mengapai cintaMu..

Chentaku... :)
Happy second anniversary my dear wife. Thanks for everything. Semoga rasa cinta ini sentiasa subur sehingga sampai kepadaNya, di syurga sana. Love you!

Tuesday, December 18, 2012

Berdosa? Bukan Alasan


Berfikir tentang dosa, tiada siapa yang mahu menambahkan jumlah akaun dosa.

Tiada siapa yang mahu hidup dalam kesesakan dosa. Tapi manusia sentiasa hidup dalam lautan dosa akibat perbuatan manusia itu sendiri. Benar, semua orang melakukan salah dan silap yang mengundang dosa besar mahu pun kecil. Tapi itu tidak sepatutnya menjadi alasan untuk manusia membiarkan diri hanyut dalam lautan dosa.

Bila seseorang melakukan salah dan silap, adalah normal manusia itu akan mengelak dari bertembung dengan kesan perbuatan salah dan silap yang telah dilakukan sendiri. Tapi sebenarnya, boleh manusia berpaling daripada ALLAH apabila sering berdosa?

Kalau berpaling dari ALLAH, kepada siapa mohon diampunkan dosa?


Manusia Berdosa, Bukti Kekerdilan Diri
Melalui proses kehidupan rutin sehari-hari, melakukan kesilapan itu adalah sebahagian fitrah dari diri manusia. Tiada siapa yang tidak membuat kesilapan. Saya dan anda semua termasuk dalam golongan orang-orang yang melakukan dosa.

Dan dosa itu pula ada dosa kepada diri sendiri, dosa kepada orang lain, dan dosa terhadap. Apabila melakukan menzalimi diri sendiri, perasaan bersalah itu akan terbit dan mungkin akan timbul satu perjanjian dengan diri sendiri bahawa tidak akan melakukan perbuatan itu lagi.

Begitu juga halnya dengan manusia lain. Rasa bersalah itu pasti ada. Dan adakalanya perasaan bersalah itu menghantui diri sendiri. Kadang-kadang juga, kerana ego yang tinggi, perasaan bersalah terhadap orang lain itu akan ditenggelamkan dengan ungkapan, “alahh, biarlah.”

Kata hati manusia adalah saksi tentang dosa yang ada pada manusia. Pada saat seseorang melakukan perkara yang salah, kata hatinya akan menyalahkan dia, menuduh dan menghukum diri dengan perasaan rasa bersalah. Tetapi kerana keegoan yang berjaya meninggi dalam diri, maka perasaan bersalah itu diketepikan dan dibiarkan berlalu dan kalau boleh, berusaha mengelak untuk memikirkan perkara tersebut.

Tapi, bagaimana dosa manusia dengan ALLAH?

Apabila kita terbuat salah dengan seseorang manusia misalnya, akibat dirundung oleh perasaan bersalah, setelah meminta maaf, tingkah laku kita apabila berhadapan dengan orang yang pernah kita buat salah itu akan tidak sama seperti sebelumnya. Sebolehnya, manusia akan mengelak dan mengelak. Oh, itu normal.

Tetapi, dengan ALLAH, manusia tidak akan sesekali dapat berbuat demikian. Mungkin jasad kelihatan akan mengelak dari bertemu dengan ALLAH; tidak solat, tidak menghadiri majlis ilmu, mengelak bertembung dengan orang-orang alim agama. Tetapi hakikatnya, hati yang diciptakan suci secara fitrah itu akan menghasilkan suatu perasaan bersalah yang mengecam jiwa.

Apabila manusia tidak menghiraukannya, maka percayalah, kehidupan seseorang itu tidak akan pernah tenang walaupun zahirnya penuh kebahagiaan.

“Dan mereka mengingkarinya kerana kezaliman dan kesombongan (mereka) pada hal hati mereka meyakini (kebenaran)nya.” (An-Naml: 14)

Kalau manusia berbuat demikian, adakah ALLAH yang rugi?
Tidak! Sesekali tidak!

Hei. ALLAH yang menciptakan manusia. Dan ALLAH tidak akan rugi dan berkehendak pun kepada manusia jika manusia memalingkan diri dari-Nya. Sebaliknya manusia yang sangat-sangat bergantung dan memerlukan ALLAH dalam hidupnya.

Firman Allah SWT,

“Wahai manusia, kamulah yang berkehendak kepada Allah, dan Allah, Dialah Yang Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) lagi Maha Terpuji.” – Fathir : 15


Banyak Dosa, Tidak Layak Memohon Ampun ALLAH

Tidak layak memohon ampunan dari ALLAH?

Mungkin ramai manusia yang akan beranggap sedemikian terhadap diri mereka sendiri. Jika ditanya kenapa, kerana mereka merasakan yang diri mereka sangat-sangat berdosa sebelum ini. Hanyasanya disapa dengan perasaan ingin kembali kepada Tuhan, maka mereka ada kesedaran kekerdialan sebagai hamba ALLAH.

Dan salah satu yang menjadi halangan ialah perasaan yang sedemikian. Perbuatan silam yang banyak mengundang dosa membuat segelintir manusia merasa sangat hina dihadapan ALLAH dan merasa tidak layak memohon ampun daripada ALLAH. Dan diantara manusia yang berfikiran seperti itu, ada yang kembali kepada ALLAH. Dan ada juga yang semakin jauh dari ALLAH.

Kenapa? Apakah pendosa tiada peluang mendapat keampunan ALLAH?

Tidak. ALLAH itu Maha Pengampun. Antara buktinya, saat seseorang manusia melakukan dosa, masa itu jika ALLAH berkehendak, boleh aja ALLAH mencabutnya nyawanya dalam kehinaan dan menjadi iktibar kepada manusia lain. Tapi, bersyukurlah seandainya pada saat anda melakukan dosa yang terhijab dari pandangan manusia lain, anda masih diberikan peluang untuk bernafas.

Dosa yang anda lakukan saat itu, hanya anda dan ALLAH yang tahu. ALLAH memelihara keaiban anda daripada diketahui oleh orang lain, disebabkan boleh jadi ALLAH ingin memberi anda peluang memeluk kesedaran dari perbuatan tersebut dan bertaubat serta berdoa kepada ALLAH.

Hidup ini, kadang-kadang sentuhan dari ALLAH itu dari pelbagai arah dan ketika tanpa disedari oleh manusia.

Maka, apa yang perlu dilakukan? Bawalah diri yang terasa penuh kehinaan itu menghadap ALLAH. Percayalah, perasaan menghadap ALLAH beserta rasa kehinaan terhadap Tuhan itu ada ketenangan yang ALLAH akan campakkan dalam jiwa manusia yang kembali mengetuk pintu ALLAH.

Berdoa Memohon Akan Keampunan
Suatu masa dahulu, seorang Mak Cik pernah berkata -semoga beliau ditempatkan di tempat orang-orang yang mendapat kemuliaan di sisi ALLAH- yang manusia masuk syurga bukan kerana amalan manusia yang banyak. Tetapi manusia masuk syurga kerana rahmat dari ALLAH. Lalu beliau berpesan, banyakkan berdoa dan menangis ketika berdoa. Dengan doa, keajaiban akan muncul dengan izin ALLAH.

Buang perasaan yang memakan diri, iaitu perasaan tidak layak memohon keampunan dari ALLAH kerana selautan dosa yang pernah dilakukan. Sebaliknya, tukar dengan perbuatan sungguh-sungguh mengerjakan amalan yang sudah lama ditinggalkan.

Yang paling penting, banyakkan berdoa. Doa itu penghubung antara seseorang hamba dan Tuhannya. Doa itu menjadi antara salah satu saluran manusia dengan Tuhan untuk saling berkomunikasi. Saya teringat sebuah hadis Rasulullah SAW,

“Sesiapa antara kamu yang dibukakan pintu hatinya supaya berdoa, nescaya Allah bukakan padanya pintu-pintu rahmat. Dan tidak ada doa yang dipohon itu yang lebih disukai Allah selain daripada memohon kemaafan (keselamatan di dunia dan akhirat).” – HR. Tirmizi

Dalam berdoa, berdoalah dengan penuh kerendahan diri dihadapan ALLAH. Selepas solat, ambillah masa beberapa minit untuk memuja dan memuji ALLAH seterusnya memohon keampuan dari-Nya. Selepas itu, dengan kudrat yang masih kuat, berusahalah untuk mendirikan solat diwaktu malam.

Solat diwaktu malam itu lebih tenang untuk berkhalwat dengan Tuan Punya Dunia. Dan doa-doa pada waktu itu juga boleh jadi tiada hijab. MashaAllah.

Sabda Baginda SAW,

“Sesungguhnya Tuhanmu yang Maha Suci lagi Maha Tinggi itu pemalu lagi mulia. Dia malu terhadap hamba-hamba-Nya yang mengangkat tangan berdoa, tiba-tiba tidak diberi oleh-Nya akan permintaan itu.” – HR. Tirmizi & Abu Daud

Dan apa yang patut anda pagarkan dengan pagar duri besi atau apa-apa sahajalah, ialah anda berusaha sedaya-upaya dan berjanji kepada diri dan kepada ALLAH bahawa anda akan berusaha untuk tidak melakukan dosa seperti yang pernah dilakukan sebelum ini.

Semuanya tidak mudah. Kerana hakikat kekuatan kudrat itu datangnya daripada ALLAH. Maka, mohonlah diberikan kekuatan untuk melawan nafsu liar yang ada dalam diri. Saya pernah terbaca sebuah hadis daripada Nabi SAW. Begini..

“Seorang Mukmin melihat dosanya bagaikan seseorang duduk dibawah gunung dan takut kejatuhan gunung itu.” -HR. Bukhari

Merasa susah dengan ungkapan doa? Naaa. Ketika berdoa, ungkapkan sahaja yang terlintas didalam hati. Percayalah, lintasan itu ALLAH sebenarnya yang bagi. Menurut ulama’ Tasawwuf, apabila seseorang ALLAH ringankan lidahnya untuk berdoa, maka sebenarnya dengan rahmat ALLAH, doa itu akan diperkenankan. Subhanallah~

Bukan mudah seseorang hamba ALLAH menggerakkan hati dan lidahnya untuk konsisten dalam berdoa jika tidak kerana hidayah dan taufik dari ALLAH. Maka, jangan pernah sudah cukup dengan hidayah yang ALLAH berikan. Minta dan mintalah lagi untuk sentiasa dipelihara ALLAH pada jalan kebenaran ini.

Hati sedang jauh dari ALLAH? Maka, ambillah langkah untuk dekat pada-Nya!

Peringatan yang lebih untuk diri saya sendiri. Kerana saya juga makhluk pendosa yang sering melakukan dosa. Memohon dengan rahmat dan inayah dari ALLAH, moga ALLAH tidak melepaskan saya dari genggaman-Nya. Dan doa yang sama untuk anda semua.

Mungkin satu peringatan yang biasa untuk diri saya terutamanya. Kita dimuka bumi, bukan siapa-siapa dan tiada nilai jika tiada rahmat ALLAH bersama dalam kehidupan! Dan ingatlah duhai diri, kepada ALLAH tempat kembali.


NOTA KAKI
Pssst! Sahabat, dengan dosa, manusia tidak akan sampai ke mana. Tapi memohon keampuanan atas segala dosa itu, boleh jadi ALLAH akan memuliakan manusia. Maka, apakah pilihan yang kita ada selain membawa diri kembali pada-Nya?

Thursday, November 22, 2012

Persediaan Arus Kehidupan


Persediaan.
Satu perkataan yang mengetuk minda saya. Ya, persediaan. Persediaan adalah sebagai salah satu cara manusia mengumpul kekuatan sebelum berhadapan dengan sesuatu. Tidak kira apa yang ingin manusia lakukan. Sama ada perkara itu kecil atau besar.


Langkah pertama adalah, persediaan.
Orang-orang yang berakal dan berjaya adalah mereka yang membuat pertimbangan dengan persediaan yang rapi. Sama ada sempurna atau tidak, belakang cerita. Persoalan yang utama adalah, manusia ingin membuat persediaan dalam hal apapun.


Persediaan Mendahului Kejayaan
Manusia, apabila berjiwa besar dan bercita-cita besar atau ingin mencapai suatu kejayaan yang besar, maka kita haruslah bersedia jiwa dan raga untuk menghadapi segala kemungkinan yang berlaku, halangan dan rintangan yang sememangnya tidak mudah bagi orang-orang yang lemah.

Apa yang ingin anda capai, maka itu adalah fokus utama anda. Anda perlu mempersiapkan zahir dan batin anda untuk menerima sebarang kejutan, kerahan tenaga mahupun kepayahan dalam menuju apa yang anda impikan.


Semuanya dimulakan dengan persediaan selain niat.
Segala perasaan takut, berputus asa, dan mudah mengaku kalah seharusnya sudah ditapis dengan kekuatan iman sebelum bercita-cita besar. Kerana orang yang bercita-cita besar hanyalah bagi orang-orang yang berjiwa besar. Jangan sesekali segala macam perasaan seperti itu bersarang di dalam hati kerana ia akan menjadi suatu penyakit yang akan merebak ke seluruh badan seterusnya melumpuhkan seluruh anggota badan anda.


Selepas Persediaan, Bina Kubu Kekuatan Diri
Dari mana ya manusia dapat kudrat untuk melakukan segala pekerjaan dalam kehidupan seharian? Jawapannya hanya satu, dari ALLAH manusia dapat.


Makanya, mohon kekuatan daripada ALLAH.
Seseorang yang berjiwa besar saya kira akan berjuang bermati-matian demi mempertahankan cita-citanya hatta dilanda badai yang besar. Dia sanggup menghadapi segala macam dugaan dan semangat jihadnya sentiasa tersemat di dalam diri.

Perasaan gentar? Buang jauh-jauh.
Jangan membuat persediaan dengan terburu-buru. Sebaliknya, kita perlu memahami jalan cita-cita yang kita akan tempuhi dan seterusnya kita mempelajari segala taktik untuk sampai ke puncak kegemilangan.

Persediaan tidak menjanjikan kejayaan, andai anda tidak istiqamah.
Oleh itu, anda sebagai seorang yang berjiwa besar dan bercita-cita besar mestilah melangkah dengan teratur dan cantik gaya persembahan hasil persediaan yang anda lakukan selama ini.


Berani Berhadapan Dengan Pelbagai Situasi
Persediaan yang dilakukan itu adalah cara kita mengumpul kekuatan untuk berhadapan dengan sesuatu. Makanya, anda harus berani menghadapi sebarang bentuk risiko dimasa akan datang. Apa yang penting sekali, siap sedia memujuk hati anda untuk terus tabah dan sabar terhadap natijah yang anda lakukan.

Eh, saya bukan berniat melemahkan semangat.
Sebaliknya, saya ingin kita semua bersedia dengan pelbagai bentuk dugaan. Seperti kegagalan dan kejayaan. Anda jangan mengira bahawa kegagalan itu dugaan, sebaliknya kejayaan itu adalah simbol menandakan kemenangan. Jangan. Kemenangan juga adalah dugaan buat kita. ALLAH akan menguji.

Prinsip yang anda pegang juga seharusnya anda genggam seerat-eratnya selagi prinsip itu tidak bertentangan dengan syariat Islam.


Keberanian anda diperlukan merealisasikan impian anda.
Satu yang perlu kita tanam dalam benak fikiran adalah, segala pekerjaan yang dipaksikan kerana hanya mengharap keredhaan  ALLAH adalah sifat yang mulia dan terpuji sepertimana seorang penuntut ilmu menuntut ilmu dijalan  ALLAH .

Keberanian anda adalah sebagai tunggangan anda untuk pergi lebih jauh. Kerana, tiada tempat bagi orang yang pengecut untuk berada di puncak.

Katanya berjiwa besar. Maka, ambillah pepatah Melayu ini,

“Membujur lalu melintang patah..”


Hakikat Kekuatan dan Kejayaan
Apapun yang kita lakukan, hakikatnya, berjaya atau tidak adalah dengan kehendak  ALLAH juga. Namun,  ALLAH itu Maha Adil dan DIA memberikan hasil sesuai dengan usaha yang kita lakukan demi mencapai cita-cita.

Oleh itu, mohon kekuatan dari  ALLAH .


Manusia itu, takkan punya apa-apa melainkan dengan perhatian ALLAH SWT.
Kita berjuang. Kita menjadi pahlawan atau pejuang. Haruslah diiringi dengan kerendahan hati dan jiwa dihadapan ALLAH. Meskipun dihadapan manusia kita kelihatan tabah dan sabar, biarlah seorang pahlawan itu bersimpuh sujud dan tunduk dihadapan Tuhannya lebih rendah dari rumput yang ada di bumi.

Kerana, disitu kemuliaan sebagai seorang hamba.


NOTA KAKI
Jangan pernah lupakan ALLAH. Kerana ALLAH sentiasa bersama kita.

Wednesday, November 21, 2012

Duhai Dunia


Duhai Dunia

Kesuraman telah dapat dirasai
Bumi yang kesedihan melihat tingkah manusia
Lalu mengeluarkan tangisan dan rengekan
Yang membinasakan manusia

Dunia dan segala apa yang ada didalamnya
Tidak kan kekal selamanya
Hanya saja manusia membilang hari
Memikirkan bahagia yang tidak pernah pasti

Lantunan irama seruan Ilahi
Tidak ramai yang menyahuti


Manusia menjadi tuhan kepada diri sendiri
Mencipta segala peraturan untuk diri melanggar perintah Ilahi
Lahirnya ke dunia dibekalkan dengan fitrah insani
Kesucian, kebersihan rohani fitrah insani

Duhai manusia ciptaan ALLAH
Soalkan kepada diri sendiri
Lantunan cinta Ilahi melantunkan manusia ke tempat beradu yang selesa
Namun manusia tegar memilih belaian syaitan yang menjanjikan tipuan dusta

Mengapa manusia suka mencabar kekuasaan ALLAH?
Oh.. Lupa bahawa mereka milik siapa!
Satu masa, dunia dan segalanya akan hancur
Hancur seperti debu yang berterbangan

Dunia kan hanucr seperti debu yang berterbangan

Kesuraman dunia menyuramkan hati

Tuesday, November 20, 2012

Palestin, Prihatinkah kita?



Antara isu yang paling hangat diperkatakan dunia sekarang adalah mengenai kekejaman rejim zionis yahudi yang menghalang sebarang bentuk bantuan untuk disalurkan ke Gaza. Akhirnya, bantuan dan amanah rakyat sedunia yang dibawa oleh para sukarelawan tidak sampai ke tempat yang dituju.

Amat menyedihkan bukan? Semestinya penduduk Gaza yang mengharapkan bantuan tiba ke tanah air mereka lagi sedih dan terkilan. Apakah tiada pembelaan untuk mereka semua? Dengan apa yang telah terjadi baru-baru ini, moga mata dunia terbuka luas melihat kekejaman rejim zionis yang sememangnya tidak berhati perut.

Penentangan terhadap tindakan rejim zionis itu bukan hanya berdasarkan pada keagamaan sahaja. Tetapi ia menyentuh sensitiviti kemanusiaan masyarakat dunia umumnya tentang penderitaan yang dialami oleh penduduk Palestin. Bagi kita rakyat yang biasa ini, apa yang mampu kita lakukan untuk membantu saudara-saudara kita yang berada di Palestin selain menghulurkan derma dan menerbangkan doa?

Boikot.
Iya. Perkataan boikot barangan Yahudi ini sudah lama bermain di bibir manusia. Namun ada juga diantara kita yang masih berkelakuan seolah-olah dunia sekarang tidak mengalami apa-apa kejadian. Apa yang mampu dilakukan adalah memboikot barangan yang mampu anda boikot. Untuk memboikot semuanya adalah mustahil, kerana kalau anda sedar.. Hidup anda setiap hari dikelilingi oleh barang buatan Yahudi.
Jangan menjadi pemboikot membabi buta.

Untuk penganut Islam khususnya, jika kejadian yang menimpa Palestin sampai sekarang masih belum menyentuh hati kita ini, maka bersedialah anda dari sebarang penyakit hati. Mereka itu, adalah saudara mara kita. Iya, saudara berlandaskan akidah. Bayangkan saja jikalau ada saudara kandung kita yang terbunuh di sana. Apa perasaan kita sekarang?

Kawan-kawan, setiap dari Muslim itu adalah bersaudara!

Khaibar khaibar ya yahud! Ja’isyu Muhammad saufa ya’ud!

NOTA KAKI
No more MacD...

Monday, November 19, 2012

Bagaimana YAHUDI Melemahkan Umat ISLAM



Musuh-musuh Islam terutama Yahudi tahu rahsia di mana kekuatan umat Islam dan di mana kelemahannya. Mereka usahakan untuk mengambil tahu supaya di mana kekuatan itu yang hendak dilemahkan dan juga supaya kelemahan umat Islam itu terus dilemahkan. Sepatutnya rahsia ini cendikiawan Islam yang faham, tetapi mereka nampaknya sudah tidak faham di mana kekuatan umat Islam dan di mana kelemahan mereka.


Oleh kerana cendikiawan Islam sudah tidak tahu lagi rahsia kekuatan dan kelemahan umat Islam, bolehlah kita katakan mereka-mereka yang dikatakan arif dengan ilmu Islam sudah tak boleh jadi pemimpin kepada umat Islam, dengan demikian terdedahlah umat Islam kepada bahaya,kepada musuh Islam terutama Yahudi.

Bagaimana orang Yahudi melemahkan umat Islam? 

Di antaranya sebahagiannya kita sebutkan di sini untuk difaham.

Yang pertama : 

Orang-orang Yahudi menggalakkan maksiat, dengan digalakkan pergaulan bebas di dalam pelbagai saluran,di dalam pendidikan, di dalam kebudayaan, di dalam ekonomi, supaya keturunan umat Islam terdedah kepada penzinaan, supaya keturunan umat Islam rosak. Bila keturunan umat Islam rosak,hidayah Tuhan tidak dapat. Setidak-tidaknya kalau umat Islam sudah asyik berhiburan, mereka akan lalai dengan tanggungjawabnya kepada Tuhan, seperti cuai sembahyang, seperti tidak memikirkan halal dan haram. Keturunan yang lalai itulah akan menikah kahwin melahirkan generasi, sambung menyambung yang akan datang dan melahirkan Generasi yang tidak dipimpin oleh Tuhan,maka akhirnya mereka hidup di dalam kelemahan.

Yang Kedua: 

Begitu juga mereka orang-orang Yahudi mengeluarkan produk-produk makanan dan minuman.Di dalam makanan dan minuman itu dimasukkan unsur-unsur sihir, serta makan minum yang tidak halal supaya jiwa umat Islam yang sudah rosak tak dapat pimpinan Tuhan, hiduplah mereka sebagai haiwan. Kalau mereka hidup macam haiwan,senanglah mereka mengkotak-katikkan umat Islam. Maka sambung menyambung jugalah generasi umat Islam di dalam kelemahan.

Yang Ketiga: 

Begitu juga orang Yahudi merosakkan fikiran umat Islam melalui pendidikan, filem-filem serta bahan-bahan bacaan atau kebudayaan atau melalui ideologi, supaya merosakkan fikiran dan jiwa umat Islam.Kemudian umat Islam itu tak boleh dididik dan disedarkan dan di dalam keadaan itu umat Islam tidak akan kembali kepada Tuhan, dan tidak akan bersatu dan berkasih sayang sesama umat Islam. Kalau mereka berjuang pun tidak mengikut yang dikehendaki oleh Tuhan.

Bila mereka berjuang tidak seperti yang dikehendaki oleh Tuhan, bantuan Tuhan tak datang,tinggallah mereka di dalam kelemahan.

Di waktu itu orang Yahudi mengkotak-katikkan umat Islam yang di dalam kelemahan. Umat Islam hari ini adalah seperti yang kita gambarkan tetapi mereka yang bertanggujawab dalam Islam masih tidak sedar juga di mana titik tolak umat Islam ini hendak diberi kekuatan. Mereka masih tercari-cari, masih terjebak dengan ideologi dan fikiran sekular tajaan Yahudi. Kalau Tuhan tidak menunjukkan seorang pemimpin untuk memimpin umat Islam,maka di masa yang akan datang umat Islam di seluruh dunia akan lebih lagi malang.

Bila umat Islam lalai dengan Tuhan, lahirlah golongan-golongan, yang masing-masing ada watak dan sikap bersendirian. Akibatnya satu golongan dengan satu golongan yang lain tidak dapat disatukan dan di dalam keadaan itu musuh-musuh Islam mengambil peluang. Mereka mengkotak-katikkan umat Islam yang tidak boleh disatukan, maka akhirnya umat Islam termasuk di dalam perangkap musuh. Akhirnya kehinaan pun datang, kehinaan itu berpanjangan dari satu generasi ke satu generasi sambung menyambung.Walaupun ramai umat Islam di dalam kelemahan macam buih-buih di lautan,watak setiap golongan itu seperti berikut yang akan diceritakan. Di antaranya:

Kalau dia orang politik,jatuh menjatuhkan di antara mereka, fikirannya, kuasa dan jawatan. Mudah untuk mendapat musuh, tetapi mudah juga untuk mendapat kawan. Mudah untuk musuh jadi kawan, dan begitu juga sebaliknya amat mudah kawan menjadi musuh. Keadaan itu jadi budaya di dalam kehidupan.

Kalau golongan ekonomi fikirannya mencari keuntungan dan kekayaan, sekalipun orang lain mendapat kesusahan dan penindasan asalkan apa yang penting dapat diperolehi iaitu wang dan kekayaan.

Kalau golongan pendidikan berbangga dengan ilmu pula, dengan ilmunya untuk mendapat jawatan supaya hidup lumayan. Kemudian megah pun datang dan hidup nafsi-nafsi menjadi budaya, masing-masing hidup cara sendiri.

Kalau golongan artis dan budayawan kerana mencari makan membuatlah filem-filem walaupun hasil dari filem-filem itu hanya merosakan orang ramai. Yang penting ialah mereka menjadi popular dan dapat glamour, dapat duit senang makan. Senang dapat rumah besar dan kenderaan mewah, walaupun kegiatan mereka itu merosakkan sehingga akhlak orang ramai bercanggah dengan syariat Islam.

Kalau golongan buruh pula mereka asyik fikirkan kenaikan gaji.Kalau menuntut dengan majikan mereka sanggup demonstrasi kerana kenaikan gaji, tidak fikir zaman inflasi. Yang penting majikan naikkan gaji.

Kalau orang-orang agama pula mereka asyik sibuk dengan motivasi dan dakwah, bukan kerana Allah tetapi hendak hidup mewah. Orang biasa menyangka mereka berjuang untuk fisabilillah, tetapi yang sebenarnya mereka berjuang untuk hidup mewah.

Begitu jugalah golongan-golongan lain yang kita tidak sebutkan, mereka masing-masing ada watak dan gaya hidup yang bersendirian. Kita boleh carilah sendiri tidak payahlah diberitahu disini, kita akan tahu sendiri.

Begitulah umat Islam sudah tak fikirkan Tuhan,watak dan sikap tidak boleh disatukan. Masing-masing golongan ada watak dan hidupnya yang tersendiri. Itulah yang berlaku kepada umat Islam di hari ini dan hendak dibetulkan semula semua ini kita memerlukan seorang pemimpin yang ada wibawa,yang boleh menyatukan semua golongan itu.

Kita berdoalah agar Tuhan cepat tunjukkan seorang pemimpin yang ditunjuk oleh Tuhan, untuk memimpin umat Islam dan mendapat bantuan Tuhan untuk menyelesaikan kemelut yang berlaku di kalangan umat Islam, supaya kehinaan itu tidak berpanjangan.


NOTA KAKI
Mari kita sama-sama bangkit membantu penduduk di Palestine!

Sunday, November 18, 2012

Panduan Menjalani Kehidupan Yang Semakin Mencabar Zaman Ini



Tajuk post paling panjang setakat nih,hehe. Untuk kaum Adam..........Wahai insan bernama lelaki, renungilah pedoman di bawah sebagai panduan menjalani kehidupan yang semakin mencabar zaman ini.

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA BERTUNANG
Tunang bukanlah tiket untuk berdua-duaan, apatah lagi berpegangan tangan kerana pertunangan bukan bermaksud menghalalkan. Ia cuma bertindak sebagai persetujuan awal sahaja.

4. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah.

5. KETIKA MENJALANI KEHIDUPAN RUMAH TANGGA
Masing-masing mempunyai tanggungjawab yang berat. Jangan terlalu difikirkan untuk memewahkan hidup, tapi berfikirlah untuk melaksanakan amanah yang terbeban.




NOTA KAKI
Aku dah jumpa, korang plak macamana? :)

Friday, November 16, 2012

Nasihat Menasihati



Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti aku yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri.

Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan menjadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.”
-Hassan Al Basri

“seseorang Da’ie tidak akan lari dari medan Dakwah”


p/s: Dengan mengeluarkan kata kata agama,tidak semestinya aku seorang ustaz/zah. labuhnya tudung ku, tidak semestinya aku seorang yang alim. Dengan menasihati orang lain tidak pula bermaksud aku ini adalah la orang yang sebaik-baiknya. Aku cuma insan biasa yang mempunyai keinginan seperti kamu. Cuma aku berkongsi apa yang aku pelajari dan apa yg aku tahu dan mengingati diri sendiri supaya menjadi lebih baik.

NOTA KAKI
Sharing is caring  :)

Wednesday, November 14, 2012

Doa Akhir & Awal Tahun


Pada tahun ini, akhir tahun hijriah ialah pada 29 Zulhijjah 1433H iaitu bersamaan 14 November 2012 (Rabu) dan 1 Muharram 1434H jatuh pada 15 November 2012 (Khamis). Jangan lupa membaca kedua-dua doa akhir tahun (1433H) dan doa awal tahun (1434H) ini supaya kita dilindungi daripada tipu daya syaitan dan semoga mendapat keampunan Allah SWT, insya Allah….Aamiin.

Doa Akhir Tahun
Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Dengan izin Allah, sesiapa yang membaca doa ini akan mendapat Perlindungan Allah SWT dari fitnah dan tipu daya syaitan serta mendapat setahun keampunan dosa yang lalu.

Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.
Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.


Doa Awal Tahun
Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam 1 Muharram 1434H (Hari Rabu malam Khamis).

Barangsiapa membaca doa ini sebanyak 3 kali selepas solat rowatib ba’diyyah Maghrib pada malam tanggal 1 Muharram, Allah akan memerintahkan 2 malaikat untuk melindunginya daripada fitnah dan tipu daya syaitan selama setahun yang mendatang.


Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia. Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

NOTA KAKI
Mudah-mudahan, kedatangan tahun baru ini membuka lembaran baru dalam kehidupan kita, InsyaALLAH




Thursday, November 1, 2012

SPAM MAIL : Janji Populis PKR


Sejak akhir-akhir ni, banyak email yang pelik-pelik yang aku dapat. Tapi yang pelik nya, email ni terus masuk ke email company. Bukannya direct private email aku. Bila aku tanya officemate aku yang lain, diorang pun cakap diorang dapat benda yang sama.

Tu aku tak kisah sangat, tapi masalahnya, ni SPAM pasal politik. Tu yang jadi masalah. Bosan, bosan..aku sudah bosan dengan POLITIK, lagi lagi dengan POLITIK kat Malaysia nih, hancur sehancur-hancur nya..

Post kali ni aku selitkan SPAM mail yang aku terima..hayatilah..

Janji Populis PKR Untuk Kereta-Kereta Yang Lebih Murah Bukanlah Satu Penggantian Kepada Polisi-Polisi Sebenar


Aduh! Pihak Pakatan benar-benar terdesak kebelakangan ini. Ketandusan idea setelah gagal menawan pengundi muda (21-30) melalui kempen PTPTN yang memakan diri sendiri, kini Rafizi Ramli keluar dengan modal baru – tapi seperti biasa modal beliau lebih kurang sama dengan janji-janji Buku Jingga. Sedap didengar, dipakai jangan.

Strategi terbaru PKR dalam usaha memenangi undi pengundi-pengundi atas muda dan pagar pada PU13 adalah dengan menawarkan harga kereta yang lebih murah.

Jika seseorang berlawak seperti itu beberapa bulan lepas, kami mungkin menggaru kepala dan sekadar tergelak sahaja, namun Rafizi Ramli dan rakan-rakan nampaknya serius dalam hal ini.

Berhadapan dengan masalah-masalah dalaman yang telah meletakkan keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim bertentangan dengan leftenan-leftenan tertinggi beliau Azmin Ali dan Rafizi Ramli, kegagalan menyelesaikan pertikaian tentang hudud antara DAP dan PAS, ketidakupayaan atau ketidakrelaan untuk bekerjasama dengan rakan-rakan seangkatan dalam membentuk sebuah kabinet bayang-bayang mahu pun sebuah manifesto yang mantap, dan kegagalan untuk menyerang polisi ekonomi kerajaan kerana ia sedang membawa pertumbuhan 5.4%, pendapatan per kapita yang lebih tinggi, dan pelaburan luar yang lebih banyak - apa yang boleh ditawarkan oleh PKR sebaliknya adalah: kereta-kereta yang lebih murah.

Ya, strategi pilihanraya PKR nampaknya cuba merasuah pengundi-pengundi atas pagar dengan satu janji kabur untuk kereta-kereta yang lebih murah. Memang sukar dipercayai, namun inilah hakikatnya.

Rafizi Ramli dari ayam tambatan tanpa haluan PKR telah mendakwa pembayar-pembayar cukai kerugian sekitar RM3.5 billion setiap tahun melalui Permit Kelulusan (AP) dan berkata bahawa jumlah ini sebaliknya boleh digunakan untuk menurunkan harga kereta.

Parti ini telah menjanjikan satu rombakan semula ke atas Dasar Automotif Negara (NAP) yang bakal melibatkan pemotongan duti eksais dan beban cukai tiga ganda ke atas kereta sekiranya ia berjaya mengusai Putrajaya.

Rafizi telah membentuk sebuah fatamorgana ekonomi daripada AP di sebuah persidangan akhbar pada hari Selasa lepas. Beliau melandaskan teori beliau di atas kenyataan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir minggu lepas yang dilaporkan telah berkata bahawa penjualan AP kepada pembida tertinggi akan membuatkan harga setiap AP bernilai antara RM50,000 hingga RM60,000.

"Sekiranya jumlah pengeluaran AP setiap tahun mencapai 70,000 seperti yang dianggarkan, negara ini dan rakyatnya akan kerugian sekitar RM3 bilion hingga RM3.5 bilion setiap tahun kerana kementerian yang kini diterajui Datuk Mukhriz hanya mengenakan bayaran RM10,000 semasa AP diedarkan ... tanpa melalui proses tender terbuka," dakwa Rafizi.

Beliau berkata sebuah sistem tender terbuka untuk AP akan "membolehkan harga kereta turun naik berdasarkan pasaran terbuka," dan mendakwa bahawa ini akan memupuk persaingan antara penjual-penjual kereta untuk menawarkan harga-harga terbaik untuk masyarakat umum.

Ini adalah pemikiran ekonomi yang teruk, dan pemikiran politik yang lebih teruk lagi.

Pengiraan ekonomi Rafizi sangat lemah, kerana sebaik saja kesemua AP ditawarkan kepada pembida tertinggi, bekalan AP akan menjadi sangat tinggi sehinggakan pembida-pembida premium yang kini bersedia untuk mendapatkan AP akan berkurangan daripada jumlah RM50,000-RM60,000 yang diandaikan oleh Rafizi. Oleh yang demikian, anggaran beliau tentang kerugian RM3.5 bilion itu adalah sesuatu yang sangat dibesar-besarkan.

Keduanya, setiap negara pengeluar kereta mengenakan sekatan terhadap pengimportan kereta untuk melindungi industri automotif tempatan. Ini tidak hanya berlaku di Malaysia, Rafizi. Pergilah ke India, sebagai contoh, dan anda akan dapati bahawa wujud duti import sebanyak 102 peratus dan pengharaman ke atas import kereta-kereta terpakai.

Samada Rafizi suka atau tidak, harga kereta-kereta tidak akan "turun naik berdasarkan pasaran terbuka." Harga-harga kereta diatur dalam setiap pasaran kereta, samada di Amerika Syarikat mahu pun China.

Jadi apa yang ditawarkan oleh Rafizi kepada pengundi-pengundi hanyalah sebuah impian yang mustahil: Undi Pakatan Rakyat, dan anda akan hidup di dalam sebuah syurga kereta.

Atas sebab inilah politik di sebalik janji populis PKR sangat sinis.
Sepatutnya pihak pembangkang menawarkan polisi-polisi alternatif yang kukuh dan mampu memperbaiki pembangunan negara serta kehidupan harian rakyat jelata, dan bukannya menabur janji-janji palsu yang hanya berlandaskan perkiraan-perkiraan ekonomi yang tidak tepat.

Berjuta-juta rakyat Malaysia yang bekerja keras tidak berminat untuk membeli kereta-kereta import yang mahal. Mereka hanya berusaha untuk menyara diri dan keluarga serta merancang untuk membuat keputusan-keputusan hidup yang lebih penting seperti memberi pendidikan kepada anak-anak dan juga membeli rumah sendiri.

Kerajaan Barisan Nasional sedang membawa perubahan yang besar dalam aspek-aspek ini, dengan pihak kerajaan melaksanakan dasar gaji minimum, membawa perubahan-perubahan meluas dalam sektor pendidikan, dan menawarkan kemudahan perumahan yang mampu dimiliki.

Pakatan pula sebaliknya hanya sibuk memanjakan golongan minoriti kecil yang mahukan kereta-kereta import, lantas cuba untuk menggula-gulakan golongan ini dengan penurunan harga kereta-kereta.

Siapa sebenarnya yang ingin dibantu oleh Pakatan dengan janji kereta murah ini? Sudah pastinya bukan orang kebanyakan.

Kita orang berilmu jangan termakan dengan janji dan polisi populis Pakatan Rakyat. Polisi-polisi yang diketengahkan setakat hari ini cuma berdasarkan andaian ahli politik semata, dan tidak pernah diiktiraf oleh mana-mana pakar ekonomi dunia.

Ketika bandaraya-bandaraya lain di dunia berlumba-lumba untuk menaiktaraf perkhidmatan pengangkutan awam, Pakatan pula galak menyuruh orang membeli kereta. Sekiranya lebih banyak kereta di jalanraya kerana harga murah, apa Rafizi ingin lakukan bila kerajaan terpaksa menanggung beban subsidi petrol yang mencanak naik? Memang sah Rafizi dan Anwar sedang merancang menuju bankrap untuk negara kita.

Rafizi dan rakan-rakan harus bangkit dari lena yang panjang dan sedar bahawa pihak Pembangkang harus memperbaiki diri secepat mungkin. PU13 sudah menghampiri, dan sekiranya apa yang boleh dijanjikan oleh Pakatan hanyalah kereta-kereta yang lebih murah sambil mereka masih degil bertelagah tentang hudud, keputusan pilihanraya barangkali sudah boleh diketahui sebelum hari pembuangan undi lagi.

*Komen aku : Tak salah idea yang dilontarkan oleh pihak pembangkang nih. Tapi, idea diorang ni hanya dapat dilaksanakan sekiranya PEMBANGKANG mengambil alih tampuk pemerintahan. Boleh ke? Nantikan PRU 13 nanti ea. Madu ditangan kanan mu, racun ditangan kirimu,hehe.


NOTA KAKI
First time nak undi, nak buang undi rosak la,hehe. PEACE!

Wednesday, August 1, 2012

Wahai Wanita, Dirimu Begitu Berharga

Wanita itu bunga.
Bunga yang cantik kelopaknya.
Bunga yang tumbuh mekar gembira.
Bunga yang harus dipelihara sebaik-baiknya.

Wanita itu bunga indah.
Tangkainya lembut senang patah.
Hanya tangan yang agamanya gagah.
Dapat memetik dan menjaganya dengan mudah.

Wanita itu bunga agama.
Bunga yang tinggi nilainya.
Rumput-rumput mahmudah sentiasa menemaninya.
Tanah yang dibaja akhlak muslimah pelengkap hidupnya.
Siraman air agama menyuburkan kualitinya.
Jika tiada layulah dia.

Wanita itu bunga megah sebenarnya.
Megah pada manusia-manusia yang bukan mahramnya.
 Dia tidak akan memperlihatkan kelopaknya yang bersinar cahaya.
Hanya insan yang halal memilikinya.
Dapat melihat betapa indah rupa aslinya.


Wanita Solehah - 
lahir dari pakej yang pelbagai.

Tiada jalan yang singkat
atau perubahan yang segera.

Ia suatu proses - 
ada trial and error.
ada 'yes' and 'no'.


NOTA KAKI
Menjadi wanita SOLEHAH tu tak senang, tapi ia juga tak susah :)

Friday, July 20, 2012

Susah ke Jadi Wanita?



Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah pada kaum wanita.

Keluhan remaja perempuan A:
“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”

Keluhan isteri A:
“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”

Keluhan remaja perempuan B:
“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”

Keluhan isteri B:
“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”

Keluhan isteri C:
“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”

Keluhan isteri D:
“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”

Keluhan remaja perempuan C:
“Wanita takleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan. Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”

Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada ,diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:
“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan? Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya, tapi tok imam pun akan tercabut serbannya jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”

Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:
“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B:
“Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sape-sape walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:
“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan !”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:
“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C:
“Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:
“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”

Lelaki beriman bertanya:
“Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”

Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata;
“MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!”

Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman.

Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.

Allah, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.

Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan menegakkan agamamu, nescaya syurga menanti…


NOTA KAKI
Selamat Menjalani Ibadah Puasa ye! :)


Thursday, June 21, 2012

Ramadhan Semakin Hampir

Momentum pada Rejab menyurut pada Syaaban, harapnya kembali pada Ramadhan. Entah apa puncanya, tapi sekarang ini rasanya lebih banyak melakukan perkara sia-sia berbanding yang bermanfaat. Sungguh, aku sangat mengharapkan Ramadhan untuk "reset" balik diri ini.

Adakah kerana keberkatan yang ada padanya?
Adakah kerana rasa hormat pada bulan yang mulia?
Adakah kerana semua orang berlumba merebut pahala?

Soalan yang tak mampu dijawab. Yang pasti, pada Ramadhan senang untuk mendidik diri ke arah kebaikan.

NOTA KAKI
Ramadhan dah tak lama dah :)

Tuesday, June 12, 2012

Tak Mampu Menolong? Doakan Mereka

YA ALLAH, berilah kebaikan buat mereka...
Ketika berjalan kaki atau berkenderaan, kadang-kadang mata kita ALLAH rezekikan untuk kita melihat orang yang susah atau yang kurang bernasib baik dari kita.  Hati kita mulai didatangi rasa insaf, iman kita makin bertambah dan sifat syukur bercambah mekar.  Sungguh, ada peringatan khusus buat kita tatkala melihat itu semua.  Itu manfaat buat diri kita…

Bagaimana dengan orang yang susah atau kurang bernasib baik itu?
Kalau kita sempat menghulurkan seringgit dua, maka ada lah manfaatnya buat diri mereka.  Tetapi kadang-kadang kita hanya sempat melihat mereka dari cermin kereta atau pejabat, atau hanya menonton kesusahan mereka melalui monitor televisyen atau komputer.  Rasa simpati dan kasihan tentunya akan menyinggahi ke dalam lubuk hati kita.  Namun, itu tidak cukup…

Susah kita, susah lagi mereka...
Justeru, doakanlah untuk mereka.  Doakanlah agar nasib mereka segera dibela.  Doakanlah agar ALLAH supaya mempermudahkan semua urusan mereka.  Doakanlah agar mereka diberi kemudahan.  Dan doakanlah agar ALLAH menjaga keimanan dan mensejahterakan mereka.
Hendak berdo`a tidaklah sukar.  Tidak perlu berwudhu’.  Tidak perlu membentangkan sejadah.  Tidak perlu mengangkat tangan.  Tidak perlu berjela-jela.  Tidak perlu formal.  Pohonlah kepada ALLAH seakan kita sedang bercakap secara langsung denganNYA.  DIA sedang mendengar.  Dan sedang memperhatikan setiap apa yang keluar dari mulut kita atau bisikan yang lalu di dalam hati kita.

Anak-anak mereka terpaksa kesejukan, tidak seperti anak kita
Tidak rugi berdoa untuk orang lain.  Ia satu manifestasi ukhuwwah dan kasih sayang sesama Muslim dan manusia.  Hanya hati yang sejahtera dengan iman punyai perasaan tulus dan mulus ini.  Berdoa adalah amalan yang berpahala.  Berdo’a untuk kebaikan orang lain adalah amalan yang diberikan pahala.  Malah Nabi sallAllahu `alaihi wasallam pernah bersabda apabila membicarakan kebaikan perbuatan ini, yang maksudnya:

“Apabila seseorang itu mendoakan untuk saudaranya di kala ia tidak ada, maka berkatalah malaikat: “Kamu juga menerima sebagaimana doamu itu”" 
 (HR Muslim)


NOTA KAKI
Doa adalah senjata orang Islam :)

Monday, June 4, 2012

Aku, Mat Bangla dan Minyak Masak


Baru-baru ni, kira minggu lepas la. Puas aku mencari minyak masak di sekitar Cheras. Kebetulan rumah aku kat area Bandar Sri Permaisuri, so aku biasa shopping kat Jusco Maluri, Pasaraya Hero, Speed 99 and Kedai Runcit Haji. Ada plak time nak masak nugget, kebetulan minyak masak aku habis. Adoi, dah la perut tengah kelaparan, dengan muka tak mandi nye, aku pun start enjin kereta, pergi mencari minyak masak. Ceh, kluar semata-mata nak cari minyak masak je kot. Destinasi pertama, aku pergi ke kedai yang berhampiran dengan rumah aku, Speed 99 and 7/11. Hasilnya, hampa. Minyak jagung je ade. Aku ni pengguna minyak cap buruh. Adeh, tanya punya tanya, memang stok minyak skrg tengah sesak. Pihak pembekal tidak membekalkan minyak untuk beberapa ketika. Spekulasi harga minyak mungkin akan naik kot. Demmm! Memang hampeh + haramjadah (ayat baru,haha).

Memang kalau diikutkan, bila permintaan meningkat(demand),  barang kurang (supply), harga confirm akan naik beb. Huhu, tension aku. Gara-gara nak cari minyak masak tak dapat, free2 aku dok maki kat cashier tu ckp yang diorg simpan stok minyak masak,haha. Sorry dude. Emosi tak terkawal, maklumlah, belom breakfast + dah nak masuk lunch dah.

Aku pun drive pergi Pasaraya Hero, hmmm, apa yang aku duga memang btol. Minyak masak cap buruh pun takde. Minyak jagung and minyak masak jenama “Hero” je yang ade. Aku pernah “terbeli” minyak masak Hero, hampeh, minyak die cair kot. Berlambak minyak masak cap Hero tersusun rapi dalam rak-rak and kotak2. Tak laku tuh. Ah, mane aku nak cari kedai jual minyak masak cap buruh nih!!

Ok, berbalik pada tajuk post aku nih, “Aku, Mat Bangla dan Minyak Masak”. Apa kene mengena dengan mat bangla plak nih?  DIpendekkan cerita, aku dah penih kepala main pusing-pusing cari kedai yang jual minyak masak cap buruh nih. Kebetulan ontheway pulang, aku terpandang kedai runcit, sebelah restoran Kayu Nasi Kandar. Masuk-masuk je ke dalam kedai ni, aku terus mencari rak minyak masak. Puas aku mencari, tapi tak jumpa-jumpa. So, kebetulan ada ternampak pekerja kedai ni, aku pun terus tanya;

Aku : Bos, you ada jual minyak masak tak? Minyak jenama cap buruh?

Pekerja ni pun pandang muka aku dengan berkerut-kerut, agaknya, dia tak dengar tadi kot. So, aku pun ulang balik apa yang aku cakap tadi.

Aku : kat kedai ni ada jual minyak masak tak? Puas cari, tapi tak jumpa la.

Pekerja : Can you speak in English, I only can understand English sir.

Aku tergamam. Alamak, speaking la plak kan. Hampeh, penat je aku cakap tadi, rupa2nya dia tak paham ape yang aku cakap. So time ni otak aku secara automatic bekerja keras untuk menterjemah dalam bahasa inggeris.

Aku : do you have any oil oil??

Bangkai! Secara spontan aku cakap oil oil. Padahal aku nak ckp cooking oil,huhu.

Pekerja : Owh, how many do you want? 1kg, 2kg?

Aku : 1kg kalau ada, 2kg enough already. (entah ape yang aku merepek)

Pekerja : Do you mean this sir? (sambil menghulurkan minyak jagung kat aku)

Aku : owh, corn oil? Do you have minyak cap buruh?

Pekerja : No sir. No stock already (sambil menggelengkan kepala)

Aku : Ok, thanks bos (sambil tersenyum)

Aku keluar dari kedai runcit tu sambil tersenyum panjang. Masih memikirkan apa yang berlaku dalam kedai tu tadi. Peh, educated btol la mat bangle tuh. Malu  aku dibuatnya. Dengan English tunggang terbalik,haha. Sedar betapa diri ni masih terdapat banyak kekurangan. Educated rupanya mat bangla nih. Kerja merantau jauh dari keluarga, mencari sesuap rezeki di Negara orang. Tapi kita?

Akhirnya, aku pulang kerumah dengan hampa. Melepas nak makan nugget. 


NOTA KAKI
Bersyukurlah dengan nikmat yang diberi. Semuanya datang dari Allah.

Sunday, June 3, 2012

Keyakinan Palsu

Aku seorang yang pemalu dan mempunyai keyakinan diri yang rendah!

Bila kau melihat aku di luar dengan muka dan cara berjalanan yang mendada itu, itu sebenarnya keyakinan palsu yang aku tunjukkan. Konon tak malu dan jenis confident, padahal. Sifat aku ini kadangnya menakutkan aku, kerana ia sangat mengganggu aku untuk masa-masa aku diperlukan untuk tampil kehadapan dan bercakap. Start kaki berago-go pop yeh yeh segala la saya ni. Poyo.

Kalau kau lihat aku ini banyak bercakap. Benar. Aku memang banyak cakap, tapi aku banyak cakap dengan orang yang aku betul-betul rapat dan aku senang untuk bercakap. Ya, aku ini jenis seorang yang reserved sikit. Aku bukan jenis orang yang kau boleh campak ke hutan belantara mana entah dan aku boleh bergaul sesenang tu. Tidak, aku ambil masa yang agak lama.

Menjadi reserved ini bukan sesuatu yang harus dibanggakan kerana bagi pendapat aku, seorang yang reserved seperti aku ini akan kau temui beracap kali dengan orang yang sama. Kiranya, aku jenis orang yang selesa duduk dalam kelompok yang aku benar rasa geng. Aku bukan jenis orang yang mingle around dengan semua orang. Bukan apa, aku ni serius bukan nak poyo tapi pemalu.

Hahaha aku rasa kan, semua orang yang cakap banyak alam internet cakap pom pam pom pam dalam blog ni semua depan depan dia pemalu dan pendiam. Tapi bila dalam blog, amboi banyak eh cakap, depan depan senyap. Macam tu ah aku, kalau kau orang nak tau ah. Kalau tak nak tau, takyah baca, tak rugi pun.

Aku berharap keyakinan palsu dan jenis saya-seorang-yang-pemalu ini dapat aku kikiskan untuk kebaikan masa depan. Sampai bila nak malu? Sampai bila nak rendah diri? Ah, cakap dekat blog senang ah, nak buat? Alahai. Siapa yang tau macam mana nak bagi tak jadi malu niiii? Tapi bukan muka tak tau malu eh.
Takpa takpa. InsyaAllah.


NOTA KAKI
Ceh, pemalu la sangat,haha

Friday, June 1, 2012

Kawan Sejati, Kawan Setia


KAWAN sejati ialah KAWAN yang setia..
Sanggup berkorban demi KAWAN mereka.
Kenapa??
Kerana CINTA itu buta..

Lalu KAWAN pun ikut terjun dalam telaga...
Kenapa??
Kerana KAWAN akan buat apa sahaja demi CINTA!!
Di dalam telaga CINTA hilang.

Kenapa??
Kerana CINTA itu halus, mudah hilang kalau tak dijaga, sukar dicari apatah lagi dalam telaga yang gelap.
Sedangkan KAWAN masih lagi tercari-cari dimana CINTA dan terus menunggu ..

Kenapa??
Kerana KAWAN itu sejati dan akan kekal sebagai KAWAN yang setia..


NOTA KAKI
Hargailah kawan-kawan korang semua :)

Thursday, May 31, 2012

Lelaki Runtuh Iman Berhadapan Wanita


Perempuan adalah sebahagian dari lelaki kerana ia dicipta dari tulang rusuk lelaki sebelah kiri. Ia dikurniakan dengan 9 nafsu dan 1 akal. Kelemahan perempuan kerana lebih menurut naluri dari menggunakan akalnya. Lelaki dikurniakan 9 akal dan 1 nafsu. Kelemahan lelaki adalah kerana mudah terpedaya dengan godaan perempuan. Kenapa lelaki ada 9 akal masih tewas bila digoda oleh perempuan? Sebab perempuan merupakan penggoda profesional!!!.


DUHAI ORANG PEREMPUAN. 

Peliharalah dirimu dari imej penggoda. Jadilah :

1. Wanita berwawasan.

2. Bersopan-santun pakaian dan tingkah lakumu.

3. Ingatlah bahawa tangan yang mengoncang buaian bukan saja dapat mengoncang dunia, malah mengoncang iman lelaki.

4. Pemuda harapan bangsa, Pemudi tiang negara.


NOTA KAKI
Lelaki 1 nafsu je tau,hehe

Tuesday, May 29, 2012

Hidup Yang Sia-sia..


“Jangan sia siakan hidup anda hanya kerana si dia jauh daripada anda. Jika anda terpaksa berhijrah demi menuntut ilmu, pastikan anda belajar bersungguh sungguh dan buatkan si dia bangga dengan pencapaian diri anda. Begitu juga sekiranya anda bekerja, lakukan tugasan dengan penuh komited agar si dia tidak perlu risau dengan keadaan anda di sana”..


NOTA KAKI
Hidup jangan disia- siakan :)

Monday, May 28, 2012

Wanita yang patut dijauhi oleh lelaki

Ada satu pandangan daripada pakar cinta di luar negara berkenaan ciri-ciri wanita yang wajib dijauhi.

1. Wanita kategori liar.

Inilah jenis wanita yang sering dinasihati oleh mana-mana ibu untuk dijauhi. Pada awalnya, perhubungan dengan wanita sebegini sememangnya menyeronokan.

Dia selalu melakukan sesuatu di luar jangkaan. Perasaan selalu mencuba sesuatu yang bagus, tetapi sikap cuba-cubanya tidak wujud sempadan. Kita teruja dengan kegilaannya tetapi tak kita sedar, tersadung dalam masalah yang diciptanya.

2. Wanita si Bom jangka.

Wanita bersifat bom jangka seumpama emosi yang akan meletus tanpa apa-apa amaran ketika anda menjangka semuanya erkawal.

Dia kelihatan normal luarannya sehinggalah kita menjadi sasarannya.

Individu seperti ini bukan sahaja menjadi bom jangka dalam emosi kemarahan malah emosinya akan mengubah keputusan-keputusan penting.

3. Wanita si Gula-gula

Gadis muda seumpama gula-gula yang melihat kita sebagai pembimbingnya dan menyukai kewujudan kita.

Dalam keadaan ini kita seolah-olah bertindak seperti seorang yang mengajarnya untuk menjadi wanita idaman dan cuba mencipta kehidupan yang penuh kematangan untuknya.

Hakikatnya kita sudah tertipu, gadis muda seumpama ini sebenarnya sedang menguji kuasa tarikan yang ada pada dirinya.

4. Wanita si Bintang

Wanita bersifat bintang menjadikan pasangannya sebagai jalan untuk mempopularkan atau menguntungkan dirinya semata-mata, lebih-lebih lagi jika dia mempunyai keinginan besar terhadap sesuatu yang jelas bukannya diri kita.

5. Wanita si Penggapai.

Penggapai mempunyai kedudukan kewangan lebih dari apa kita miliki dan dia menyukai keadaan demikian, ia memberi jaminan kepada dirinya.

Mengapa dia suka? Dia memilih pasangan yang bukan dalam kelompoknya agar ia memberinya ruang bergerak.

Kita menjadi sasaran jika matlamat kewangannya gagal, dan kita dilihat sebagi punca terbazir masanya sekadar untuk aktiviti bersama.

Dia cenderung mengatakan setiap usahanya adalah untuk kebahagian bersama.

6. Wanita yang Tercedera.

Hubungan yang terjejas menjadikan wanita dalam kategori ini tercedera emosinya sepanjang masa.

Kewujudan kita adalah kapal persinggahannya sementara baginya untuk memikirkan kesilapannya, apa yang terjadi, siapakah dia dan apa yang perlu dilakukannya.

Sepanjang kita menjadi pasangannya, kita mendengar segala kisah buruknya. Kita akan menjadi pendengar setia kisah sedihnya semalam, hari ini dan esok.

Dalam jangkaan kita kewujudannya untuk menyintai kita, tetapi dia lebih memikirkan keadaan dirinya.

NOTA KAKI
Sekadar santapan di petang hari :)

Sunday, May 27, 2012

Epilog Rindu

Image

EPILOG RINDU

Prolog:
Bila bunga-bunga kelayuan berguguran…

Bagaikan pelangi selepas hujan reda
Indah berseri mewarnai alam
Beburung berterbangan riang berkicauan
Tiada lagi mendung semalam


Damainya di hati bila terpandang wajahmu
Manis senyuman menghulurkan salam
Lembut tutur bicara tersusun bahasa
Hapus sudah titis airmata


Kenangkan suka dan duka yang dilalui bersama
Indahnya kenangan yang pernah tercipta
Hindarkan persengketaan, jernihkan kekeruhan
Bara amarahmu jangan dinyalakan


Kasih dan sayang membentuk titian rindu
Menghubungkan hati yang lama terpisah
Mengeratkan lagi ukhuwah
Yang lama telah terbina
Bahagia dalam maghfirahNya
Oh… indahnya jalinan kasih sayang


Tidak sempurna iman, tidak bernama insan
Andai permusuhan dibiar berterusan
Leburkan keegoan, hulurkan kemaafan
Semoga sentosa dalam keredhaan


Epilog:
Tinggal duri-duri yang mencalar melukakan

Related Posts with Thumbnails