BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Tuesday, September 1, 2009

Setitis air mata seorang insan bergelar wanita

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya “Mengapa ibu menangis?”

“Kerana aku seorang wanita”, kata sang ibu kepadanya.

“Aku tidak mengerti”, kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata, “Dan kau tak akan pernah mengerti”

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, “Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?”

“Semua wanita menangis tanpa alasan”, hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis .

Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, “Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis ?”

Allah berfirman:


“Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan ”


“Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya “


“Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh ”


“Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya ”


“Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya ”

“Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu”

“Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.
Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan.”


“Kau tahu:

Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.”


“Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya tempat dimana cinta itu ada.”

7 comments:

ain said...

air mata kurniaan Tuhan yg istimewa buat wanita.. Tuhan mengurniakannya krn Dia Maha mengetahui sifat dan hati makhlukNya. mmg benar kekadang wanita menangis tanpa sebarang sbb.. Tetapi bukan beerti dia lemah atau memohon simpati.. Air mata adalah pengubat hati wanita tatkala bersedih, dan tatkala gembira. Namun ada wanita yg menyalahgunakan kurniaan Tuhan itu. Menjadikannya senjata untuk melemahkan kaum adam. Maka berhati2lah supaya kamu tidak terjebak dgn air mata pura2.. air mata hasutan syaitan.. yg mampu mengundang bencana..

Anonymous said...

Buat lelaki, hargai lah wanita disamping mu itu..

Salwa said...

Kaum lelaki lah yang banyak menyebabkan air mata wanita mengalir begitu sahaja. Nice topic!

aniss pinky said...

kamu bikin sy tharu lgik...
=(
hargai wanita sbek2 nye..
diciptakan tuk d kasihi..
bkn tuk d permainkan..
urm..nice topic!
*thumb up*

Fazilatu Laili Md Yunos said...

sangat suka ngan komen ain tu...baru nk tulis benda yg sama...huhuuu..hehehe...artikel ni mcm selalu baca hehe...tp mcm ada yg slh skit kt artikel adik ni...hihihi..=)
semak kt hanan.com.my....

*mcm mana?dah ada keputusan?hehehee....;p

aniss pinky said...

suke ayt ain yg ni..
**berhati2lah supaya kamu tidak terjebak dgn air mata pura2.. air mata hasutan syaitan.. yg mampu mengundang bencana..**
hik hik...

tuk k.laili..
kptsn pe sis??
erk...

Carl Zafran said...

hargai ape yg kamu ada skrg sblum si dia blalu pergi..wnita xkn mngis tnpa ssuatu sbb & alsn utk mharap pgertian seorg llaki..2 all man,dun be egois..

Related Posts with Thumbnails