BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Monday, April 16, 2012

Bila Tak Cukup Tidur..

Bila tak cukup tido, macam-macam boleh terjadi. Boleh tahan bahaya rupanya kalau tak cukup tidur ni. Senang cerita bagi yang insomnia. dah pukul 3 pagi mata duk bulat lagi.

Memang kita boleh bertahan beberapa hari kalau tak tidur, tapi sebenarnya tubuh kita sedang menuju ke arah keburukan. Ada orang tak boleh tidur sebab banyak fikirkan masalah, ada yang sebab jaga baby, jadi waktu tidur kucar kacir, ada juga sebab travel, dah jadi keliru time tidur. Ada juga sebab obes, berat melampau. ada lagi sebab mempunyai masalah jantung. Banyak lagi saya nak state kat sini.

Bila kita tak boleh tidur, efek pertama yang di rasai adalah LETIH sangat. Kita kan jadi mudah marah, pelupa, dan paling tak best, sistem kekebalan tubuh kita menurun. Jadi bila sistem imun kita dah lemah, kita mudah diserang penyakit. Dan korang mesti tak nak tertidur depan awek cun kan..or tertido time boss tengah marah? Jangan biar KENA BUANG KERJA KERANA MASALAH MENGANTUK!

Ni bukan omong kosong ye. Saya sempat jugak study kat web National Sleep Org. Memang disarankan kita berubat supaya mudah tidur. Kita juga di saran ubah gaya hidup, jadi lebih disiplin dan fokus pada diri. Kalau dah disiplin semua dah buat, tak jadi jugak, janganla telan ubat tidur.


NOTA KAKI

Sekarang timing tido dah lari :(

0 comments:

Related Posts with Thumbnails