BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Thursday, April 19, 2012

Masa Semakin Suntuk..


Sunyi...

Bukankah sunyi itu mendekatkan diri pada Allah?
Bukankah sepi itu merapatkan hati pada Illahi?
Bukankah sunyi dan sepi itu tenang yang Ar Rahman anugerahkan?

Melihat ayam itik direban, merenung buah mempelam yang merimbun didahan, meneguk nyaman air kelapa muda yang segar melegakan, menelan cempedak goreng yang manisnya tak mampu digambarkan... semuanya buat saya mencari mana perlu diletakkan rasa syukur yang menggunung.

Biarpun adakala sepi itu kadang menyakitkan, saya perlu menukar rasa itu. Mengingatkan diri bahawa itu adalah kelebihan yang tak ada pada kehidupan yang lalu. Bukankah ini yang pernah saya impikan...?

Impian saya... hajat dan keinginan saya... Kembali ke desa dan berbakti pada ayah bonda, menemani mereka melalui hari tua dengan ceria. Walaupun ayah dan bonda yang saya temani kini adalah mertua, tapi nyata sekali kasih sayang mereka pada saya melimpah tak terucap dek kata-kata.

Lalu kenapa harus ada rindu untuk kembali pada masa lalu di rantau sana?

Saya ingatkan diri sendiri... rindu itu adalah ingatan. Dan selagi kita bergelar manusia dan bukan mayat, rasanya ia tak boleh dielakkan.

Saya rindu untuk menulis... mencoret rasa di sini. Cuma... dalam sepi dan sunyi itu, sibuk juga seiring dan sebati.

Sungguh saya kesuntukan masa....

NOTA KAKI
Masa selalu mencemburui kita :)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails