BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Wednesday, April 18, 2012

Rasa Kecewa


Setiap antara kita pernah rasa kecewa dengan sesuatu yang terjadi dalam hidup kita. Mungin kita pernah kecewa dengan masalah keluarga, putus cinta atau gagal mencapai sesuatu yang kita impikan dan usahakan selama ini. Rasa kecewa adalah sesuatu yang normal dan adakalanya sukar dielakkan namun jangan sesekali membiarkan rasa kecewa ini menguasai diri kita.

Rasa kecewa yang ada dalam diri kita kalau tidak dapat dikawal boleh menyebabkan kita mengalami masalah kemurungan atau tekanan perasaan. Sekiranya ianya dibiarkan begitu sahaja, ada kemungkinan kita akan bertindak di luar dugaan seperti cubaan membunuh diri.

Ada pelbagai cara untuk kita cuba mengurangkan rasa kecewa yang ada dalam diri kita..antaranya :-

1) Terima Kenyataan - setiap apa yang berlaku dalam hidup kita pasti ada hikmahnya. Kita perlu redha dengan segala ketentuanNya. Adakalanya sesuatu yang terjadi dalam hidup kita adalah untuk menyedarkan dan menginsafkan kita.

2) Berfikir Secara Positif - jangan terlalu mengikut perasaan dan emosi. Kita perlu kawal perasaan kita. Cuba pandang masalah kita dari pelbagai aspek. Berusaha untuk bangkit semula dan ubah nasib kita.

3) Luahan Perasaan - cuba luahkan masalah kita kepada seseorang yang kita percayai seperti keluarga ataupun sahabat baik. Cuba dapatkan pandangan dan nasihat dari mereka. Pastinya nasihat dan semangat dari mereka dapat membantu mengurangkan kekecewaan kita.

4) Permulaan Baru - cuba beri tumpuan pada hidup kita. Cari punca kekecewaan kita dan cuba untuk tidak mengulanginya. Fokuskan kepada sesuatu yang mampu membangkitkan semula semangat kita. Jangan biarkan perkara yang remeh menghancurkan hidup dan masa depan kita.

Memang bukan mudah untuk memadamkan rasa kecewa yang kita alami. Namun kita tak sepatutnya membiarkan sesuatu dugaan menjadi penghalang untuk kita terus maju melangkah ke depan. Gagal hari ini tidak bermakna kita gagal selamanya. Tiada siapa yang dapat mengubah nasib kita melainkan kita sendiri yang cuba mengubahnya.

NOTA KAKI
Jangan lah memendam rasa, kelak memakan diri :)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails