BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Wednesday, May 19, 2010

Sedapnye masak lemak siput sedut!

(Nyummyyy)

(*cara-cara menyedut siput,hehe)

Eee, entah kenape, time lunch tadi terpandang siput sedut masak lemak. Ape lagi,tantas aku amik mangkuk kosong, isi Siput sedut tu penuh-penuh! Memang dah lama tak makan.. Huhuhu. Tau tak nak memasak siput sedut ni satu pekerjaan yang agak leceh, nak cuci siput, pastu nak potong "montot" dia lagi..pastu cuci lagi bersih2 menggunakan tapis, untuk mengasingkan serpihan2 halus kulit siput tu. Yang bestnya masa makan, bukan je bising tapi meriah dengan bunyi-bunyi orang menyedut-nyedut,hehe.

Tapi,yang penting, ari ni aku dapat makan. Actually, bukan makanan feveret aku. Tapi memandangkan dah lame tak makan, mengidam la pulak kan.. Memang best! Mengancam gitu,hehe..


Ni ade aku post kan skali cara-cara nak masak Siput sedut masak lemak

BAHAN-BAHANNYA :
1 kg siput sedut
1 cekak pucuk ubi
1 cawan pati santan*
1 liter santan cair*(*dari sebiji kelapa parut)
1 keping asam gelugor
2 batang serai, dititik
Garam dan sedikit gula

A... (KISAR HALUS)
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
3 biji cili merah
5 biji cili padi (optional)
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :
Siput dicuci hingga bersih, potong sedikit bahagian hujungnya. Letak dalam tapis dan cuci lagi untuk mengasingkan sepihan kulit siput, kemudian toskan. Pucuk ubi diasingkan tangkainya, cuci dan ramas hingga sedikit layu, perah dan toskan.
Dalam periuk masukkan bahan kisar "A", serai, asam gelugor, pucuk ubi yang diramas tadi dan siput. Gaul hingga rata dan masak hingg pucuk ubi layu.
Tuang santan cair dan masak hingga pucuk ubi lembut (kalau perlu tambah sedikit air), tuang pati santan dan masukkan sedikit gula dan garam secukup rasa. Masak sekejap sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
Hidangkan panas bersama nasi, sambal belacan dan ikan masin goreng.....Mesti bising dengan bunyi "nyot2" masa makan tuu...awwww seksi u!!!...

*Bagi yang rajen memasak,selamat mencuba ea (",)

12 comments:

LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN said...

bro,,wa x leh makan seafood,,,

alergi,,silap ari bulan kene jumpa doktor,,

cucuk kat buntut...gatal,,,haha

Fazilatu Laili Md Yunos said...

sedappppppp....dah wat akak terliur utk sekian kalinye....semalam ngan ayam penyet..hari ni siout sedut plak...haissssssssssh!!!!...resepi tu klu tmbh lg ngan btg keladi sedap tuuuuuuuu...lg masyukkk....


dah lama giler x masak......mcm2 benda rasa nk msk nih!!!huhuhu

SwEetForEst said...

ohoooo..sweet suke gak siput sedut msak lemakkkk..

^___^

sahromnasrudin said...

wah...ketam masak lemak pun sodap gak huhuhuuhuh

amirah said...

wow...sedut jgn xsedut..
kamu ke yg masak?hehe

Azaziah Hani said...

aduhaiii..sedapnyer...tgk gambar jer dah terliur...
nie yg x sabar nak tunggu makan tgh hari...hehehe

leh cube wat sendiri kat umah nie..tq hafiz bg resepi

helena's said...

tahu tak cikhel tak pandai makan siput nih,,tp suka!

FyZa said...

sila rasa bersalah kerana telah membuatkan sy lapar..haha..lama dah x mkn..T__T

NuR EyDa said...

ley try resipi neh..sbb suke mencube..actually x reti pon nk mkn siput sedut tuh..first tyme try mkn mmg geli giler..ble da try ley thn la..
hehhe

Linc Reshk said...

pergh.. pandai masak jugak lu ni..
mak gua slalu masak gulai siput ni... memang peberet gua... -rockers

http://cicaktonjeng.blogspot.com

Nurul said...

Sedapnye!!

+akufobia+ said...

belum rajin nak masak.baru expert rajin nak makan je.nanti la berlatih lagi.

Related Posts with Thumbnails